söndag 3 april 2011

Längre distans i spöregn

Vad är det som lockar ut löpare i ur och skur? För egen del var det idag planerat så att jag skulle iväg samtidigt som hustrun för att vi skulle maximera tiden för de gemensamma projekten. Uppehåll hela dagen men när jag med träningskläder på la ut min Garmin på satelitsökning så, regnade det såklart. Men på programmet stod ett lite längre lätt distans pass så det var bara att gå ut. Skön känsla, glida fram i den nya teknik som jag plötsligt har hittat.

Det är inte Pose teknik, utan en egen variant med kortare steg. En form av backlöpning utan backe. Har varit tungt att köra med den här tekniken några distanspass men jag har kunnat hålla kroppshållningen på plats och inte tappat så mycket fart mot slutet som jag brukar.  När jag igår körde 8x3 minuter (4.30 fart med 1 min gåvila) så kunde jag även köra tröskeltempo med den här tekniken. På de två sista intervallerna plockade jag fram det längre kraftfullare steget som gav något ökad fart men inte mycket. Ska bli intressant att utveckla tekniken inför Göteborgshalvmaran. Läst någon stans att byta steg under ett längre lopp kan vara fördelaktigt eftersom du då belastar något andra muskler. Blir nog fler tester med min "nya" kortare stegteknik blandat med det kraftfullare steget som jag använde på Premiärmilen.

Idag var det i alla fall en härlig löpdag i regn. En bra dag där jag fick kvitto på att min återhämtning fungerat och att tipset ifrån Staffan att köra med kompressionsstrumpor på intervallpass fick sign off. Dagens lätta distans (13,5 km) som är tänkt att bli ett långpass om någon vecka, utvecklades till ett traditionellt distanspass för mig i 5:17 tempo. Detta i regn och på en bana med ett kraftigt backparti. Det var just i detta långa backparti som jag tänkte på att min korta teknik är en form av backteknik. Kortare steg, lutar dig framåt och trippar fram. Detta fungerade nu strålande i backen och klockan på armen visade att jag kunde hålla takten i hela backpartiet. Nu vågar man drömma om Lidingöloppet igen som varit ett lopp som inte passat mig. Men det är väl för tidigt att ropa hej när det gäller det loppet.

Nyckelpassen nästa vecka blir 6x4 minuter tröskel och fartlek. Ökar längden på mitt lätta distanspass också och hoppas att passera 15 km i alla fall så att totalmängden letar sig över 40km.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar