söndag 10 april 2011

19 km idag längsta passet i år...

Japp, då årets längsta pass avklarat. Har tidigare sprungit 13- 14 km som längst enligt Garmin. Var ute i 1.45 och det blev 19 km vilket innebär 5:32 i snitt. Utifrån den nivå som jag är på är jag nöjd med det resultatet. Nu blir det långpass varje söndag fram till Varvet åtminstonne. Hittade en ny bra slinga som jag enkelt kan förlänga eller korta ner till 18 km. Sprang fel idag och på kartan ser det ut att vara 1 km extra. Nästa helg blir det dags för första passet runt Vallentunasjön och det brukar landa på ca 22 km med min gamla Polar klocka. Får se hur det nu blir när jag har Garmin GPS på armen.

Blandade egen sportdryck som jag hade i Stadiums lilla armflaska. Du spänner den runt överarmen och kan därför dra flaskan direkt till munnen när du springer. Fungerade perfekt med "sockerfri" saft som smaksättare toppat med lite socker och några korn salt. Kändes segt första 5 km idag med flåsig andning. Tog redan då en liten "zip" och fick sedan igång min löpteknik med det kortare steget som nu börjar kännas alltmer bekvämt. Roligt också föresten att det kortare steget fungerar för att få till en fartökning några km i slutet av rundan. Fick på en raksträcka rygg på en annan löpare och jag märkte att jag tog på honom. Då var det lätt att öka takten.

Kommer att försöka hitta löpkamrater nu. Märkte på lunchjoggen på jobbet hur kul och inspirerande det är med hare. Tar ut sig lite extra också. Det behöver jag för att få resultat.

Men nu är det dags att dra nytta av dagens träning. Vila och återhämtning väntar.

2 kommentarer:

  1. Hej Mathias!
    Det låter som att det gick bra idag! Skönt med en fartökning på slutet :-). Det är bra för självförtrendet.

    Jag är inte helt säker på hur jag tar mig runt Vallentunasjön. Jag vill nog först cykla runt innan jag tar mig runt med löpskorna. Lite pinsamt men när jag var nyinflyttad provade jag och sprang fel. Det slutade med att jag åt blåbär vid Nygårds Världshus för jag var så trött och hungrig...... :-). Gav då upp försöket att springa runt......

    Bra jobbat idag!

    MVH

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart!
    Tack själv. Du hade en imponerande mängd och hög fart förra veckan. Helt klart på rätt väg.

    Du behöver nog inte ta cykeln. Med din kapacitet klarar du att springa fel några gånger... Det går ju att köra asfalt runt hela vägen men själv brukar jag springa nere vid vattnet från Nygårds Världshus och gå på asfalt vid Såstaholm.
    Får då blandad terräng och underlag.

    Ännu en gång, en imponerande vecka du fick till.

    /Mathias

    SvaraRadera