onsdag 27 april 2011

Negativa 8 minuters intervaller

Well, igång igen på bloggen och med löpningen efter påskvärmen. Tog en extra dag ledigt i tisdags efter en dagsresa ner till Köpenhamn med jobbet. Flög ett fakir flyg tidigt på morgonen och sen hem sent på kvällen. Sedan talade kroppen till mig att ligga lågt. Tänkte också att när man tränar ska du orka köra fullt. Inte bara ut och lufsa. Därför blev det två dagars uppehåll efter det lätta 11 km passet i söndags och 5 km SD i lördags.

Återkommer till det här igen. Varför får jag ingen effekt av träningen? Blir bara trött, får "nybörjarträningsvärk". Seg i benen etc. Perset i lördags är jag långt ifrån nöjd med. Hade hoppats på ett mycket bättre resultat. Superkomensation hallå, var är du!?

Nåväl, jag kör fram till Varvet enligt plan, dock med justering av toppningen inför loppet. Jag kommer att köra lättningen av träningen veckan innan loppet och sedan öka på igen dagarna innan loppet. Varför då? Med traditionell toppning blir jag seg. Ska testa att lätta på träningen tidigare och få till en längre toppningsperiod där jag kör lite snabbhet också. Intressant att se hur det går.

De negativa intervallerna då. Jo körde 3x8 minuter i min satsning på att få med min snabbhet på längre sträckor. Snitt tempot på de tre talar sitt tydliga språk, 4.16, 4.20, 4.27. Det var tungt.

4 kommentarer:

  1. Oj, klurig fråga kring varför formen inte kommer. Eller rättare sagt, du känner av att den kommer.
    Du kan ju alltid mäta utvecklingen i tid, kör samma runda varannan vecka och jämför tid/puls.
    Variera lätta pass med snabba, öka spannet mellan intensiteterna mer.
    Efter ett tag blir utvecklingsplatån längre, bit bara ihop så kommer du vips känna dig grymt stark och snabb.

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips och uppmuntran Hempa. Stoppar in fler lätta pass nu än planerat. Verkar behöva det. Satsar på att hitta löparglädje igen!
    Har för mig att du tog en paus ett tag i din sub 365 satsning. Den kommer nog i sommar för min del. Kommer då dra ner på kvalitén ett tag.

    SvaraRadera
  3. Kanske kommer formen någon/några dagar efter det du räknat med. Så har det varit för mig ett antal gånger nu. Jag har försökt att toppa formen, gått ner i träning, kört lite lättare tempo och sedan räknat med resultat men bara kännt mig seg och blivit helt resultatlöst men sedan efter några dagar efter när man börjat köra som vanligt igen har det smällt till och formen har varit på topp. Mycket märkligt, verkar vara en halv vetenskap att sätta formen just till rätt dag.

    SvaraRadera
  4. Tommy, detta är också exakt min erfarenhet. Tänkte testa det du beskriver som formtoppning till Varvet. Får se hur det går.

    SvaraRadera