tisdag 5 april 2011

Resan bokad - men var duschar man efter Göteborgsvarvet?

Bokade igår nu det sista i Göteborgsvarvspaketet. Det blir flyg ner på morgonen och SJ:s Löpartåg hem på kvällen. Har tidigare bott över hos kompisar men den möjligheten är i år stängd av olika orsaker. Därför har jag aldrig tidigare ställt mig frågan i rubriken. Var byter man om efter Varvet? Nåväl, det är väl något som går att lösa fram till dess.

Löpartåg! Ja det ska bli en intressant upplevelse att prata lopp med medlöpare på tåget upp till Stockholm. Tidigare lopp har snacket redan börjat i flygplanet ner. På pendeltåget in etc. Det som är roligast med Varvet är att överallt är det löpare och du har ett givet samtalsämne. Nackdelen är ju samtidigt att det är ett lopp för löparbredden. Tyvärr är bredden på banan inte anpassad därefter så man ska ju inte ha som mål att göra personligt rekord. Det finns snabbare banor och mer plats i många andra halvmaror. Varvet springer man för upplevelsen!

Dagens pass då? Det var dags för långa tröskelintervaller igen, 6x4 min. Idag blev det dock ett lite mer mediokert fartsnitt på ca 4,35 per intervall jämför med 4,30 i lördags. Den snabbaste var idag på 4,24 och långsamaste var på 4,41. Det var mycket behagligare i lördags men att farten var långsammare är kanske inte så kostigt eftersom det var 3 minuters intervaller och nu körde jag 4 minuters intervaller. Men det kändes segare idag också. Slutsats 1: är att försöka köra långa intervaller med en veckas mellanrum för att få variation och vila. 2: När jag ökar längden på kommande helgs lugna distans ska jag också ta det lugnare än vad jag gjorde i lördags. Vänj dig vid längre pass med låg hastighet. Sedan kan du öka hastigheten. Enligt dagboken är mitt längsta pass 14.30 km sedan i november och det är dags att passera det nu.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar