fredag 29 april 2011

Från lunchjogg till Vallentunasjön runt 22 km

Jag är mycket glad för att jag slipper skador. Har kommenterat runt på olika bloggar om det här med skador så mycket att jag i min misär över seghet och utebliven kompensation nu försöker hitta ljuspunkterna och konstaterar att jag faktiskt än så länge håller ihop kroppen. Värk finns men det är positiv värk. Inget skada alltså.

Kompressionsstrumpor och kortare löpsteg ser jag som de stora förändringar vilket har bidragit till att jag nu rullar på utan uppehåll för skador. Nya ilägg i höstas samt även frånvaron av vinteruppehåll i år ser jag också som bidragande faktorer. Bara att köra på med nuvarande upplägg alltså.
Bita ihop - inte få negativa tankar om icke resultat, rulla på med veckovolym runt +/- 50 km ett tag så jag får en stabilisering och ha samma kvalité i vilan som i hårdkörningen.

Lunchlöpning igår enbart (6 km i socialt 5:20 tempo) och avbokat kvällspass som skulle varit backe. Träningsvärk i benen ändå. Tar backen ikväll istället. Omfattningen får bli utifrån hur jag känner mig när jag väl står där. I morgon är det nämligen PREMIÄR för första rundan runt Vallentunasjön ca 22km. Kommer inte försöka trycka mig runt i 5 tempo utan det blir en lätt start och sedan får jag se vad det blir.

2 kommentarer:

  1. Kontinuitet är nyckeln till framgångsrik löpträning och ett kortare lättare steg bidrar absolut till att man håller sig mera skadefri, mina benhinnebesvär är helt borta idag med mitt effektivare löpsteg. Sedan hamnar man efter ett tag på en platå i utvecklingen, som "nybörjare" utvecklas man otroligt bra och bra, har man bara tålamod och stressar systemet ibland med nya träningsmoment så kommer nästa fas av utveckling förr eller senare.

    Om du håller till i Vallentuna-trakterna kan du kanske kontakta Lennart som skriver bloggen "Milen sub 40", se blogglistan hos mig,för löparsällskap. Han håller en bra nivå och är duktig på att planera träning!!

    SvaraRadera
  2. Tack Staffan för din support. Inser när jag läser ditt inlägg att jag alltid inte lever som jag lär. Men ibland slår ju frustrationen igenom. Kontinuitet, variation och tålamod är vägen fram. Så enkelt är det. Jag har ju faktiskt ökat volymen med 10-15 km per vecka och lagt in 2 kvalitetspass istället för 0,5-1 pass. Måste vila ikapp detta.

    Roligt att du nämner Lennart. Vi har bloggkontakt och han var den första som kommenterade min blog när jag startade i februari. Men vi har faktiskt aldrig träffats än. Men det kommer.

    SvaraRadera