söndag 17 april 2011

Har tagit steget

Mot vadå? Well, dagens 18 km var kortare än förra helgens 19 km men idag var snittet 5.11 jämfört med förra veckans 5.32. Jag har ju inte förbättrat mig så mycket på en vecka utan den här förbättringen kallar jag inställning (delvis också ett förbättrat löpsteg). Har alltså tagit steget mot att någon av de kommande veckornas distanspass kommer att ligga under 5.00. En milstolpe för mig. Appropå utvidga gränser så är mängden den här veckan på rekordnivå. Fick ihop 55 km. En nivå som jag tänker hålla fram till Hässelbyloppet då det är examensdags på 10 km.

Nu väntar en påskvecka med mycket praktiskt att göra här hemma och passar då på att ta en lättare vecka. Kommer istället för volym att inrikta mig på fart med korta intervaller och ett snabbdistanspass som nyckelpass. Men ska väl ändå glida upp till 40 km innan veckan är över så jag ligger på rätt sida gränsen.

7 kommentarer:

  1. Får man fråga vad du menar med "förbättrat löpsteg"
    Ligger lite under dig i tid och träning men funderar mycket kring vad jag kan ändra kring mitt löpsteg

    SvaraRadera
  2. Hej Tommy
    Roligt att du hittat hit. Du ser också ut att vara på gång. När jag tittar på dina pers verkar du vara mer uthållig än snabb så din fundering på Marathon är helt rätt. Berlin i höst kanske?

    Löpsteget har jag precis hittat så det är fortfarande under utveckling. Fokus på löpsteget ser jag som en nyckel till att jag börjar prestera bättre tider.
    Jag kör med ett kortare steg som är mer under kroppen och en fotisättning mer mitt på foten än med hälen. Jag försöker luta mig framåt och "trippa" med hög frekvens på fötterna. Som man springer när man kör i en backe.
    I webb TV programmet Spring, avsnitt 1 körde Anders teknikintervaller. Kolla in det för mer tips. http://beta.marathon.se/webb-tv/spring

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hallå Mathias! Hittade hit via Lennarts blogg, trevlig läsning och jag kommer fortsätta följa dig.
    Tränar du på så här bra kommer det bli riktigt spännande att se din sluttid på Hässelby.

    SvaraRadera
  4. Hej "Hempa"
    Roligt att du hittat till min blogg.
    Har varit läsare av din sida under en tid, imponerad av din satsning och förbättring. Din resa mot Sub40 är en inspiration för min egen strävan.

    SvaraRadera
  5. Nu finns du i min blogglistan på bloggen, bra sprunget!

    SvaraRadera
  6. Tack Staffan!
    Lycka till i Påsksmällen!

    /Mathias

    SvaraRadera
  7. Oj vad mycket trevligt folk det var här ;-).

    Tycker också att det är klokt att satsa lite på mängd i lite lugnare fart för att undvika skador. Det är alltid bra och bygger upp muskler, ligament, senor och uthållighet.

    MVH

    SvaraRadera