torsdag 31 mars 2011

Träningsupplägg inför Göteborgsvarvet

Dags att blicka framåt igen. Planerar nu de 8 veckor som är kvar inför nästa lopp som blir halvmaran Göteborgsvarvet. Däremellan ska jag också köra ett till snabbdistanspass på 10 km i form av Kungsholmen runt. Men där kommer jag inte lätta upp träningen som jag gjorde inför Premiärmilen utan köra på som vanligt. Det kommer inte bli fullt ös där utan gå på känsla med bra tryck hela vägen har jag tänkt. Lite utmanande mot mig själv kommer jag lägga in ett långt men lätt långpass där runt sjön här hemma. Vi får se hur det går när jag väl är där. Har tittat på ett träningsprogram för Göteborgsvarvet och då var det upplägget med, tävling 10 km lördag och långpass dagen efter söndag. Kommentarer gärna.

Grundupplägget är annars en 3 (tung) + 1 (Lätt) planering som jag upprepar i två block. Jag kommer att testa ett upplägg med ett långintervall pass per vecka och sedan variera det andra tuffare passet under veckan. Det andra tuffare passet kommer att vara Backe, Kort intervall, Fartlek och Snabbdistans. Eftersom det är en halvmara som jag har framför mig så kommer jag även på söndagar lägga in ett längre pass. 3 st kommer vara 22 km runt sjön.

Har ju en grundmängd på 35-40 km/vecka i kroppen sedan november. Hoppas att den nu ska vara tillräcklig för att undvika skador när jag nu ökar på mängd och kvalité. Hoppas att långpassen ska hjälpa mig in i mängdzonen 40 - 60 km /veckan som jag siktat på länge men av olika anledningar inte kunnat nå. Har läst mig till att en stabil träning med den veckovolymen ska ge ett lyft tidsmässigt. Detta är nu målet.

Så här ser programmet ut just nu. Men som ni vet kommer ju livet in också och det innebär ändringar därefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar