söndag 1 maj 2011

Halvmarathon test - i behaglig fart

Då var årets första runda runt sjön avklarad. Enligt min Garmin är det ganska exakt en halvmarathon runt Vallentunasjön. Stannade klockan vid 21,2km och fick gå några 100 meter bara. Eftersom Garmin verkar visa lite för lång sträcka så borde jag kanske även sprungit de sista metrarna men, men.
En liten Stadium vattenflaska med egen sportdryck (saft med extra socker och lite salt) samt en liten gel gick åt under rundan. Tiden, tja 1:56 ger behagligt 5:31 tempo vilket också var tanken efter en tid med tunga ben och ett backpass dagen innan långpasset. Men huvudsaken, glädjen att löpa finns där.

Så här vid månadskiften blir det ju också en titt i dagboken. Paserade 200 km i april (206km) och det tidigare rekordet var 168 km på en månad. Ser fram emot 10 km testet Kungsholmen runt nästa lördag (7/5). Ska bli roligt att se om det redan nu går att pressa min 44.58.

För egen del blir det idag för en gångs skull ett traditionellt distanspass runt 10 km i den fart som finns i kroppen. Troligen ganska lätt fart i det sköna vädret.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Grattis till mängdrekordet. 20 mil på en månad är bra!

    Hur var det att springa runt sjön? Lättsprunget? Sprang du på asfalt från Statoil (Frestavägen) ner till Vallentuna?

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart.
    Springer faktiskt längs vattnet på Täby kyrkby sidan. Det finns en del stigar som fungerar att springa på. Terränglöpning blir det till att börja med. Efter Såstaholm tog jag mig upp på asfalt vägen mot Skålhamra. Motvind på den sidan där i lördags. Mötte stora mängder cyklister, ara 1 st löpare bara. Den delen av banan är lite som Lidingöloppet. Uppförsbackar och nerförsbackar. När jag kommer in i Vallentuna sen blir det lite grus men mest asfalt. Tja, det är inge lätt och platt runda. Men rolig.

    SvaraRadera
  3. Ska du springa halvmaran i Vallentuna i början av juni? Ska vara en kuperad historia har jag hört.

    Kul med mängdrekordet och lycka till på lördag!

    SvaraRadera
  4. Hej Hempa
    Ja, jag ska försöka springa halvmaran runt sjön. Är ju i princip den runda jag körde i helgen. Så, ja den är kuperad. Men, precis som du kommer jag att inte fokusera på längre sträckor utan på snabbheten när Varvet är avklarat. Så rundan runt sjön i sommar blir långpass!
    Tack för supporten!

    SvaraRadera