måndag 14 mars 2011

Tempoökning istället...

Varför göra träningsplanering när man ändå inte följer den? Jo, man blir påmind om att man fyller år och därför behöver infinna sig till diverse firande. Inte springa 10x400, utan käka tårta och öppna presenter. Nåja, tårta i alla fall.
Efter dagens, tempoökning på 9 km, som blev 5 km + 3 km i tävlingsfart på halvmarathon, så landade tanken på två kvalitéts veckor istället för ursprungsplanen. Vill inte riskera skador nu när jag legat på låg löpvolym i några veckor. Därför vill jag inte öka både kvalité och volym samtidigt. Med tanke på att jag idag bara kom upp i tävligsfart för halvmarathon och inte 10 km som var planen inser jag att Vasaloppet sitter kvar i kroppen och att det inte är läge att köra två bra pass, två dagar i rad. Kommer därför köra de tre planerade kvalitetspassen den här veckan och de tre kvalitetspassen nästa vecka. Då räknar jag premiärmilen 10 km som det sista kvalitetspasset. Passar det in i livet i övrigt, kan jag eventuellt lägga in något distanspass, men det är inte huvudfokus. Nu är det fart som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar