söndag 27 mars 2011

Premiärmilen

Då var premiären avklarad med sol och hyfsat varmt men med en kraftig vind. Banan var mycket bra där det var sopad asfalt men på gruspartierna lider vi i år igen av den långa vintern. Istället för att hacka bort isen hade parkförvaltingen (de fick beröm av spikern) lagt ett 10-20 cm tjockt lager med lösgrus där snön låg kvar. Vi halkade ju inte direkt där ute i spåret men det var ju såklart mycket tungt och fartdämpande att springa i detta tjocka gruslager. Hade anmält mig av misstag till tävlingsklassen och såg det som en möjlighet. Men på första varvet när vi kom till gruset så tog det tvärstopp. Gick inte att komma fram bland de andra "tävlingslöparna". Löparboomen är rolig men det ställer krav på arrangörerna och den här tävlingen har blivit för stor för banan. Men det är inte lika hemskt som i Göteborgsvarvet eller Midnattsloppet.
Vind, tjock grus, trängsel och lite tuffare bana än i höstas gjorde att jag landade 23 sekunder bakom 10 km tiden ifrån Hässelbyloppet i oktober. 45.21 blev det officiellt i dagens Premiärmil.

Men, det känns helt klart som om att jag är på rätt väg. Jag sticker ut och säger att hade vi sprungit det här loppet ute på nysopade cykelbanor ute i Hässelby istället hade jag klarat 44.58. Det var en underbar känsla idag. Efter de struliga första kilometrarna där man får svaret på om kroppen är med eller inte fick jag mycket positiv feedback. Blev lugnare och starkare vartefter km flöt på.

En snabb titt på snitt tiderna ger att km 1 (4,40) och 3 (4,42) var de långsamaste. Var blygsam och trodde att det i tävlingsklassen skulle gå snabbare i starten men det var trångt med iochförsig avspännt snack bland löparna, men det var inget 10 km tempo. Startade också långt bak vilket jag inte kommer att göra någon gång mer. Sedan var det "stoppkilimetern" (km nr3) i tjockt grus som också innehåller uppförspartier vilket naturligt sänker farten något. Men kände mig stark och när vi närmade oss 5 km låg jag på 4 blankt tempo med ett leende. Efter nedförsbacken till 5km paseringen hände dock något. Tog det lugnt, fick en knuff av en passerande löpare och när vi sedan kom ner på platt mark igen kom syran. Det blev tungt. Lusigt nog blev det en 4.23 - km den 6:e som i och för sig är platt men med tung känsla. Km 8 kunde jag springa fritt i uppförsbacken med lösgrus med resultatet 4,39 i snitt. Skönt att veta att man har mer kvar då jag idag kunde spurta den sista km på 4,07 tempo.

Känner mig träningsmotiverad helt klart. Det jag gör betalar sig. Kapaciteten är kvar. Jag ligger kvar runt 45 min på 10 km. Jag är nöjd med det med tanke på att det är tidigt på säsongen och  februari och mars har inte varit perfekta träningsmässigt med två sjukveckor och ett Vasalopp.

Nu blir det helvila i morgon och sedan några distanspass innan jag nästa helg planerar att lägga in någon form av kvalité igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar