måndag 7 mars 2011

Vasaloppet

Då var det gjort. Vasaloppet alltså. Och jag kan konstatera att det inte räcker med 12 mil skidor och ökad löpträning. Har nu åkt 6 lopp och i det här loppet fick jag bara 4:e bästa tiden av mina lopp. Har nu tittat lite på snittider ifrån tidigare lopp och jag funderar om jag inte hade för lite fäste. Glidet var mycket bra och jag gled ikapp och ifrån alla. Men när jag inte hade det där lilla extra fästet under mina skidor i backarna och jag kör även stakning med frånskjut, så tror jag så här i efterhand att jag tappade på det. Ständigt denna balans mellan glid och fäste. Men nu har jag testat, bra glid och kommit fram till att min melodi är att lägga på lite mer fäste. Har inga starka armar utan bättre ben. Därför from nu, full fokus på löpningen.

Lite lätt återhämtningsjogg ikväll. Vila 1-2 dagar och sedan börjar jag jaga upp lite fart och smyger även in volym både i mängd och antal pass. Nästa mål är premiärmilen där jag åtminstone ska klå tidigare års tid, lite över 48 min...

2 kommentarer:

  1. Kul att du var med på Vasaloppet. Jag har själv bara åkt en gång (1996) och tyckte det var helkul. Kommer nog att anmäla mig snart igen. Vet ej om det blir nästa år men jag vill gärna åka igen.

    Hoppas att det går bra på Premiärmilen. Jag ska också springa Premiärmilen (anmälde mig igår) så vi kanske ses.

    Återigen, kul att du åkte. Själv satt jag och tittade på tv och det är inte lika kul....

    SvaraRadera
  2. Tack för Vasalopps stödet Lennart. Jo, det är ett roligt lopp och en härlig upplevelse. Men nu blir det Vasalopps uppehåll i några år. Får bli TV:n för mig också...

    Roligt att du springer Premiärmilen. Det är ju en platt mil och en bra statuskoll på vinterträningen. Som sagt, vi kanske ses.

    SvaraRadera