torsdag 2 augusti 2012

Simning i mörkt vatten

Då var våtdräkten testad i sjö. Om det är under +21 grader i vattnet på tävlingsdagen får jag använda den. Tycker den gränsen är låg. Burr. Vi får se hur det blir när det väl är dags i augusti. Har inte anmält mig än till den individuella tävlingen den 19/8 ute på Lidingö. Gör det till veckan. Dags att börja fixa med utrustningen i alla fall. Testa klädbyten och annat. Kommer att cykla i löparskorna. Så det jag kommer att vinna på simningen förlorar jag i bytet mellan simning och cykling. Sedan har jag ju dock ett snabbt byte ifrån cykel till löpning. Bara av med hjälmen.

Annars så är det faktiskt positiva besked när det gäller skadorna. Har nu kontroll på både plantar faciiten i höger fot och den troliga slemsäcksinflammationen i vänster häl. Faktiskt så var det under ett tuffare pass förra veckan som det släppte. Jag körde hårt med foten och då "tränade" jag bort smärtan/stelhelten. Nu känner jag hälen lite i slutet av varje löp pass. Under nerjoggen. Men inget som stör. Plantar faciiten är inget problem. Har börjat plocka bort mina ilägg nu lite mer. Kör mer träning av fötterna för att stärka dem. Läste en löparbok skriven av en ordoped tekniker som menade på att iläggen är bra under rehabiliteringen. Men att när smärtan börjar avta så är det fördelaktigt att börja variera utan ilägg och byta mellan olika skor. Ska därför på nästa pass testa med mina lite lättare skor igen för att se hur det känns.

Dags för brickpass igen.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du gör rätt. Neutrala skor med bra dämpning, inga inlägg och träning av fötterna (tex obanad terränlöpning). Då tror jag att fötterna mår bäst.

    Var simmade du någonstans? Skavlöten simmade jag vid förra året innan Stockholm Triathlon.

    SvaraRadera
  2. Hallå Lennart!
    Variera verkar vara viktigt. Både skor och underlag. Även olika sporter. Har simmat uppe i Hälsingland vid vår stuga där. Sjön heter Mållongen. Men har årskort på Kvarnis också. Ska dit i morgon.

    SvaraRadera