söndag 12 augusti 2012

Sekundärskador vid skada och nytt träningsupplägg

Skön artikel i dagens Petra blogg. Malins svar kan jag skriva under på. Min hälsporre, eller plantar faciit har bidragit till kompensationsskadan i vänster häl. Den skadan springer jag bort nu när jag vågar att belasta. Rörlighet i form av Yoga övningar för min del och styrka (men med lättare belastning då...) har hjälpt mig att få ordning på grunden i min löpning. Har också kört en del övningar för att lätta på skadan. Rekomenderar artikeln.

http://blog.svd.se/maratonbloggen/2012/08/11/fraga-malin-problem-med-halsporre/

För egen del har jag nu lagt om min träning igen. Ska försöka ligga över 159 bpm i puls på mina löppass för att få mer effektiv träning. Drar ner på mängden till att börja med. Lågpulsträningen blir på cykel och i simbassängen istället. Skippar alltså rena distanslöpningspass. Nu blir det en grundträningsperiod när jag testar detta vilket innebär långpass, backvarv, fartlek och liknande. Dvs, inga rena intervaller utan mer springa med högre puls (fortare).

Triathlon till helgen. Ska bli roligt. Ingen uttalad Triathlonsatsning än så länge men i allafall Triathlon träning tillsvidare. Bra variation för mig. Kommer att köpa en racer också men bara för att det är ett bra träningsredskap.

Har börjat fundera på löpartävlingar igen. På allvar. Skulle vara intressant att göra ett formtest på en tävling under hösten så att jag har någon input till nästa års målsättningar. Vi får se var man kan få plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar