tisdag 14 augusti 2012

5 minuter snabbare på 21km

Tyvärr är det inte löpning jag skriver om i rubriken utan det är kvällens pass på den nyinköpta racern. Lyckades pumpa hjulen och få i skorna i pedalerna och ta mig runt. Utan att ramla eller få punktering. Tidsmässigt så ligger det inte träning bakom utan en lättare racer gör den här skillnaden, även för en nybörjar som mig. Kan tänka mig att när jag övat upp tekniken för trampning, och växling etc så går det enkelt att pressa några minuter ytterligare.

Men ikväll gläds jag speciellt då de 5 km löpning som jag fick till efter cykelturen.  Inbillar mig att jag redan är starkare med mitt nya träningsupplägg för löpningen. Den nya "dealen" är att köra upp pulsen över 80% med hjälp av backvarv, progressiv snabbdistans, fartlek eller liknande grundträningspass. Dock inga längre sträckor utan mer runt 5-9km. Ska efter mina triathlon äventyr fortsätta med de här korta passen men också stegra in ett volymbyggande långpass. Det känns bra nu. En extra vilodag igår var inte heller fel.

Lite simning väntar i veckan också. Ett till backpass på lunchen med jobbet samt att jag kommer att testa ett micro triathlon för att träna klädbyten. Typ 5 min, 10 min och 10 min. På söndag är det tävlingsdags.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt. Kör vi tillsammans tycker jag att vi försöker snitta ett varv runt sjön på över 30 km/h.

    Kul att löpningen funkar också!

    SvaraRadera
  2. Precis, över 30km/h verkar vara en magisk gräns för de som kör racer. Man pratar om att köra Vättern 300km på 10 timmar, dvs ha snittet 30Km/h. Då är vi med i matchen. Vi måste få till ett pass tillsammans nu snart. Jag bjuder in dig framöver när det är dags. Du kan också gärna föreslå tider. Någon gång ska det fungera.

    SvaraRadera