söndag 26 augusti 2012

ITU Triathlon 3:e plats med Sprintlaget och ÅH med Lennart

Riktigt roligt idag igen. Fast den här helgen på ett annat sätt än förra. Då var det individuell Triathlon sprint. Idag var det med ett lag arbetskamrater. Jag körde simmning 750m i Riddarfjärden. Sedan körde kollegorna cykel och löpning. När jag ser på deltiderna så är det uppenbart att sträckorna var nerkortade. Tex sprang min kollega "5km" på runt 15 minuter.... Men vad jag förstå så är inte längderna exakta på tävlingarna. Man har inte det kravet på Triathlon. Roligt den här veckan eftersom vi med detta lag lyckade komma på pallen, 3:e plats bland 62 motions lag.

Jag och Lennart hade sedan på eftermiddagen planerat in ett lätt cykelpass men regn och blåst gjorde att vi sprang istället. Det blev ett lätt återhämtningspass även för min del då Lennart var vänlig nog att "lätta på steget". Det komiska med detta är ju att vi som cyklister tycker vädret är alldeles för dåligt. Men som löpare har vi inga bekymmer med att sticka iväg i exakt samma väder! Det blev både vattenpölar och lera vilket också drog ner farten något. Men ett roligt pass med sällskap för en gångs skull.

Jo, det blir definitivt mer Triathlon. Får börja köra mer cykel nu eftersom det är min sämsta gren. Något långpass ska jag väl hinna med innan hösten.

6 kommentarer:

  1. Blev det en tredjeplats?!

    Kul med pallplats! Grattis!

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart! Ja, det var mycket längesedan jag var på pallplats i en idrott.

    SvaraRadera
  3. Grattis till medaljen!

    Nä, jag tänkte också det när jag såg tiderna på proffstriatleterna på lördagen. Tiderna var lite för bra på löpningen framförallt. Spanjoren som kom tvåa sprang 5 km på under 14 minuter efter att ha både simmat och cyklat. Typ samma tid som Gunder Häggs världsrekord 1942 på bana (utan att ha simmat och cyklat innan). Och överlag var riktigt bra tider. Det måste helt enkelt vara betydligt kortare än 5 km.

    SvaraRadera
  4. Tack Henrik!
    Välkommen hit. Jo, håller med om att det gick för snabbt. 15.51 hade min snabba löparkollega. Förra helgen sprang han "5km" i triathlon sprint på 23 min...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit inne några gånger innan. Är lite intresserad av triathlon. Men min debut ligger nog minst två år fram i tiden. Måste bli riktigt bra på att springa igen först. Simma är jag redan bra på (tävlade tills jag var 15). Det svåraste med cyklingen tycker jag är att få in köpet av en riktigt bra cykel i familjebudgeten...

      Jag mätte löpbanan från sprinttriathlonen på eniro.se nu och den verkade faktiskt vara runt 4,5 km. Så din lagkompis sprang riktigt, riktigt bra.

      Radera
    2. Roligt att det jag skrivit har intresserat. Gammal simmare också. Som börjat springa...och som vill köpa cykel. Känner igen mig i det där!
      Jag köpte en 2011 års modell på hösten. Det är ju ett tips att leta där. Men sen är det ju det här med budgeten. Lägger till din LCHF blog på min lista.

      Radera