onsdag 25 maj 2011

Vad händer nu då - post Varvet och sommartorka

Well, inget långt inlägg om alla Varvet detaljer för min del. Dvs ett inlägg om köer på Aveny, elller hur trångt det var när jag skulle upp på bron etc. Så här onsdag kväll finns bara den sköna känslan av att jag till slut kunde bli en såndär som kan dunka 4.30 - 4.50 tempo en hel halvmara. Ja, så ser jag på det hela. Lite overkligt att det är en 4:a där först och inte en 5:a för mig del. Äntligen känner jag att är på en ny nivå och att jag fått utväxling på min träning. Det är den känslan som är kvar efter Varvet.

Men som efter alla andra delmåls lopp, dags att börja fundera på resten av året fram till Hässelbyloppet. Det är 10 km förbättringen som är årets mål men på något sätt så dyker det istället upp halvmarathon lopp hela tiden. Kanske är det för att jag gillar mellantinget, inte så maxat som 10 km men inte heller det långa Marathon som gör att man inte kan springa så många lopp. Men, nu är det 10 km som gäller. Så efter den här veckans Stockholm Marathon bevakning och några lätta distanspass, är det nästa vecka dags för träning igen.

Planeringen är 3,5 veckor stegrad hård träning med 40 - 60 km/vecka, en lång intervall/ vecka, ett längre distanspass (70-90 minuter), ett andra sk kvalitetspass (backe, fartlek etc) samt distanspass. Dvs, samma upplägg som under våren. Måste få till core styrkan också. Sedan är det 2 veckor kvar inför halvtuffa halvmarathon Runrundan (kuperat upp och ner). Banan går i princip förbi mitt hus så att det är ju tjänstefel att inte ställa upp när det bjuds på ett lopp så nära. Även om det delvis sabbar mina 10 km planer. De sista två veckorna får jag se hur de blir, beror på hur kroppen känns. Har ju inte tränat ner mig så mycket att jag ser det som nödvändigt med mer än 1,5 veckas nertrappning inför loppet. Trolligen blir det så att jag kör fram till midsommar och sedan lättar på träningen.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Du kanske kan springa Österåkersmilen i mitten på juni och Runrundan i början av juli.

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart
    Låter intressant. Jag undersöker.
    /Mathias

    SvaraRadera
  3. Frågade de som delade ut flyers för Runrundan under expot till maran, "nejdå, runrundan är platt som en pannkaka" var deras svar på min fråga om banan är backig. Tur att jag sedan tidigare redan hade fått det ärliga svaret från er.

    Träningsupplägget ser bra ut, bara mal på så kommer tiderna av sig själva.

    SvaraRadera
  4. Hempa
    Ha, ha, gissar att Runrundans säljare gärna ville få fler deltagare. Då gäller det ju att locka med en lätt bana.
    Japp, det är bara att nöta på.

    SvaraRadera