torsdag 5 maj 2011

Känningar i hälsenor - dags för tåhävningar igen

Du ska aldrig ropa hej förän du är över bäcken. Då kom känningarna till slut. Volymökningen i april ger både bra och dåligt resultat. Om vi börjar med det negativa så är det känningar i båda hälarna. På tidigare kända ställen förvisso men en månad senare i år än förra året. Då kom det i början av april, nu i början av maj. Orsaken till skillnaden är enkel. Förra året var volymökningen i mars och i år kom den i april. Tar nu tag i tåhävningar igen en period och drar ner på veckovolymen. Det är ju inget problem med det eftersom nu startar uppladdningen för Varvet och per automatik drar jag då ner volym och intensitet.

Det positiva då, jo hade en märklig 4x4 med något fel på pulsmätaren?! eller så har jag en fantastisk utveckling. Pulsen var låg och farten bra på mina intensiva 4 minutare. Tolkar detta positivt och ser fram emot 10 km testet i morgon. Kungsholmen runt.

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen svårt att hitta balansen när det gäller volymen. När löpningen känns lätt vill jag springar mer, och det är just då jag riskerar slitageskador. Att hjärta och lungor svarar snabbare på träningen än senor, leder mm är ett ständigt gissel..

    Lycka till imorgon!! Efter halvmaran lär ett gäng bloggare samlas i målfållan. Är du kvar då så kanske vi ses.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Har inte tänkt på det innan men det ligger mycket i det du säger. Det är benen, senor etc som styr hastigheten i utvecklingen.

    Skulle vara roligt att träffa andra bloggare. Har tyvärr andra aktiviteter imorgon så jag är troligen inte kvar. Tack för tipset i alla fall.

    SvaraRadera