söndag 15 maj 2011

Att springa med hästar i Hälsingeskogen

är en utmaning i sig. Terrängbanan här uppe i Norrland är inte heller lätt. Stock och sten. Sedan är blöt bark inte direkt lättlöpt heller, vilket är det som bjuds i det spår i skogen som på vintern huserar längdåkningsförutsättningar. Nej, ett styrkepass blev det idag som ett slags sista längre pass med något som liknar intensitet innan Varvet. Nu blir det lättare jogg i veckan samt en och annan 100 ring för att jag upp lite tempo.

Det här med hästarna då. Jo, spåret går i skog men man passerar några åkrar. Där kan man tänka sig att hästarna var (Nordsvensk typ) men icke. Där i skogen var det och de gav mig förklaringen till varför just den här delen av spåret var så vällöpt. Det var hästhovar och inga löpare som hade nött den delen av banan. Nu var det ingen direkt fara där ute i skogen. Jag fick tämligen obekymrade blickar ifrån hästarna där i granskogsmörkret idag på eftermiddagen. De undrade väl såklart vad det var för flåsande Craft klädd individ som var i deras hage.

Ännu en +40 km  vecka i dagboken. Har ju satt det som nedre skamgräns för min träning. Har ju ingen historik som löpare i unga år så jag behöver bygga det här med grundmängd intalarna jag mig. Jag är nu nere på nivåer som jag var långt ifrån när jag var som mest aktiv i min ungdomssport - simning. 10 år i bassängerna gav mig ett behov av att träna för att må bra. Men också en god simteknik, som jag skulle kunna utnyttja i kombination med löpning och det här man gör på två hjul. Kanske kommer senare, men nu är det löpningen som gäller. Eller Kebab med bröd kanske? Jo det blir det. Beställer nu.

3 kommentarer:

  1. En simmare i grunden som börjat med löpning! Hm, här luktar det blivande triatlet må jag säga :-)
    Du kanske redan vet det, men många av de framgångsrika triatleterna började med simning.

    SvaraRadera
  2. Hej Mathias!
    Hoppas att det går bra på varvet. Tränar du löpning ett tag till samt simmar och cyklar som alternativ träning (om du blir skadad) så är du nästan där......

    Förra sommaren när jag fick problem med benhinnorna, simmade jag vid Kvarnbadet och cyklade för att hålla igång ben, hjärta och lungor. Det var då tankarna på triathlon "föddes" hos mig.

    Jag kommer dock inte att "sadla om" utan ser Stockholm Triathlon som en rolig erfarenhet.

    SvaraRadera
  3. Well, tack för Triathlon uppmuntran. Testade att cykla till jobbet 26 km enkel väg några gånger förra året. Mest för att just testa. Men då var det för tungt att kombinera. Är ju inte direkt jätteung längre. Men, vi får se vad som händer nästa år. Marathon eller Triathlon, det är frågan. Varför välja föresten?

    SvaraRadera