söndag 4 september 2011

Mc Millan och långpass

Det är 10 kilometersloppens tid som gäller under den tidiga hösten. Våren är mer halvmarathon och Marathon. Verkar det som. Även om Stockholm halvmarathon går om någon vecka så är det inte det största loppet, Varvet är ju störst, och sen har vi ju New York i November också men Hässelbyloppet drar ju till sig mycket träningsfokus. Därför kommer McMillans 10 kilomerters upplägg med långa intervaller upp i många inlägg. Körde mycket långa intervaller under våren också och fick ju lite resultat. Nu gäller det enligt de här teorierna ska man hålla planerad tävlingsfart på intervallerna och på detta sätt lyckas även hålla detta på tävlingen. Vi får se. Till Hässelby ska jag vara i persform. Till helgens Kistalopp är det nog mer rimligt att jag är i närheten av pers åtminstone.

Följer min uppbyggnadsplan och körde långpass, nåja 15 kilometer, igår. Sen kväll i fredags där jag också fick till lite tröskel på seneftermiddagen. 4 dagar i rad tog ut sin rätt och min plan att bara ta mig runt 15k var en god strategi. Nu blev det 47 km den här veckan och nu följer två veckor med mer fart och mindre mängd. Inga långpass alltså. Springer Kistaloppet nästa helg och den här veckan blir det ett fokus på fart med kortare intervaller (400m) tisdag men i övrigt enklare distanspass och sen formtestet 10k (dvs Kista loppet) på lördag.

Nä, nu blir det trädgård, skog och eventuellt flyguppvisning idag. Ska vila benen så gott det går. Ja, det var 40års fest igår kväll hos ett par kompisar. En lugn tillställning men ändå. Löpvila är inte fel i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Det ska bli intressant att följa din satsning mot Hässelbyloppet. Vilken fart sätter du som milfart på intervallerna?

    MVH

    SvaraRadera
  2. Detsamma,och ska bli roligt att ses till helgen. Om du inte har Mårten fokus när det är dags för tävling då förstås... :-) Har läst en del krönikor om att han inte är talbar innan start.
    Tiden tja, nuvarande perset har snittet 4:23. Förra veckan körde jag 4.21 tempo. Hum,lite snabbare än det har jag tänkt mig.

    SvaraRadera