fredag 30 september 2011

Ingen hälsporre utan muskelminne?

Hälsporre?
Efter att under en längre period nu haft känningar i "fel" fot tog jag mig till min "fixare" för laserbehandling, rätta i rygg och massage. Helt klart ingen hälsporre som jag misstänkte, utan något annat. Vadå? Det kom vi inte fram till men jag började faktiskt redan idag känna mig bättre än igår. Det var också bättre i helgen. Så nu känner jag mig bättre oftare än jag har problem. Går åt rätt håll alltså. Troligen bara överansträngning och kanske spår av den Turkiska massage som jag fick för två veckor sedan. Har hört att andra fått mer ont efter deras framfart än innan "behandlingen".

Muskelminne?
Well, fick förklaringen att när en muskel värker mer än en annan så ger muskeln som ligger i prio 2 läge så att säga upp och slutar då att värka. Men fixar man prio 1 värken åker prio 2 upp igen och börjar värka. Hänger ni med?
Prio 2 i det här fallet är alltså min oridinarie fot där jag brukar ha ont. Gammal skada ifrån en tennismatch. När jag nu således fixat min prio 1, nämligen den högra foten, får den vänstra en chans att värka. Får se om det nu blir så.

Fick i allafall idag beröm för mina starka vadmuskler. Mer exentriska vadövningar. Har dock en bit kvar till magrutor. Där finns det mer att göra.

Väder
Fantastiskt väder just nu. Det är en faktor som inte talar för start i morgon på 10km träningstävling. Är sliten och har inte fått igång kroppen på de långa intervallerna som jag skulle vilja. Farten finns dock men har inte uthålligheten att hålla runt 4.10 tempo på de längre intervallerna. Ligger kvar runt 4.20, dvs nuvarande milpers. Dock mycket inspirerad och motiverad till träning och tävling. Testar i morgon då jag tar beslutet om det blir 10km eller inte. Annars snabbdistans, troligen 5km test.

Träningsanalys
Har tittat bakåt för att se framåt när det gäller träning. Jag satte mina två nuvarande pers på 10km och halvmarathon i maj 2011 samt 5k i början av juni. Sedan dess har inte det blivit några förbättringar. Varför? Tittade på kvalité. Har varit sjuk förvisso ok, men har nu en mix enligt skolboken. Högre fart nu på korta intervaller jämfört med de långa. Springer snabbare på alla pass. Mängden då. Oj, där var det något. Månaden med mest löparmängd var april. Mina toppresultat kom i maj- juni... Vad gjorde jag januari-mars, jo jag körde löpning + längdskidor = den totala konditionsträningstiden var klart mycket högre än juni- september. SLUTSATS: Mängden har betydelse för mig.

Träningsmålen
Styrketräning: Check, kör mina core och vadövningar.
Kvalité: Check, kör två kvalitetspass i veckan (Intervaller, tröskel/snabbdistans)
Långpass: Check, jo då, runt 15-17 km
Veckomängd: Nej, 40-60km. Ligger på mina 30-40km i veckan.

Kan det vara något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar