måndag 26 september 2011

Ska jag börja med fotboll?

Fick möjligheterna i min barndom att testa olika sporter. Utbudet var inte totalt uppe i Hälsingland men jag fick chansen att testa tennis, ishockey, fotboll för att sedan landa i simningen som blev min sport. 18 plats i en lagkapp i en riksfinal blev min främsta merit. Träning 7 dagar i veckan... Förvisso hade jag junior DM rekordet i 200m fjäril en period, och med den fjärilstiden var jag nog vassare än plats 18 på den där riksfinalen. Men sedan flyttade jag inte till Sundsvall och började köra 10 gånger i veckan som mina kompisar gjorde. Varför nu detta? Och varför fotboll. Tja, vet inte riktigt själv. När jag skriver på den här sidan verkar det bli både det ena eller det andra. Men poängen som jag på detta sätt försöker komma fram till är att de kollegor som var snabbare än mig på 4 kilometer i fredags (Lidingöstafetten) hade en gemensam nämnare. Fotboll. En annan koppling är att jag också just nu sitter och tittar på fotboll. Kanske det också spelar in. Men fotbollsträningens ständiga fokus på intervaller. Korta intervaller främst men till viss del även några längre verkar vara mycket bra för att springa 4km fort.

Men en annan tanke som nu hamnar i detta inlägg är också min hobbyteori om att träningen du gör i ungdomen eller när du är 25 har du också med dig. Framförallt löpträning verkar vara en 10 årig investering. Har för mig att Anders Gärderud pratade om något sådant. Jag har i princip ingen löpträning eller fotbollsträning med mig så det jag gjort de senaste 3 åren är ju att börja på mina 10 år som löpare. Eller vad det nu blir. Därför ser jag nu lugnt och metodiskt på min utveckling som inte går fort, är mycket värmekänslig och ett väldigt upp och ner. Min utveckling verkar också ha en förkärlek att hamna på olika nivåer under en längre tid innan jag tar nästa steg. Just nu ligger jag på 44-45 minuters nivån på milen. Bara att nöta på med pulserad träning, lagomt ökad mängd, två kvalitetspass i veckan (långa/korta intervaller & snabbdistans/tröskel), långpass och en del distanspass. Ska inte heller glömma styrketräningen och det kortare steget med aktivt frånskjut... Löpträning är väl inte så svårt !?  Bara sedan se till att äta rätt varje dag och att öppna lugnt när det är dags för tävling.

Nej, det blir inte fotboll, saknar bollsinne att tala om, skulle därför bara bli löpare där på plan. Dvs en som jagar bollen utan att få tag på den, och så kul är ju inte det. Faktiskt roligare att springa på egen hand. Så det blir så även i fortsättningen.

3 kommentarer:

  1. Fotboll är en bra träningsform. Även bland ungdommar placerar sig ofta fotbollsspelare sig bra när de springer olika löptävlingar.

    Att utvecklingen och förbättringen inom löpning "går som i en trappa" har jag också märkt. Jag måste också ta det lite försiktigt när jag befinner mig i en bra period där utvecklingen går bra och jag förbättras (dvs jag tar ett trappsteg upp i utveckligen) för då kommer det ofta skador. Senor, ligamant, osv hänger inte riktigt med musklerna, hjärta och lungor.

    Ingmarie säger ofta att "nu går det bra, så nu måste jag bromsa lite"...

    SvaraRadera
  2. Ja, just det.... Du kanske ska börja med triathlon :-).

    SvaraRadera
  3. Klok Ingmarie. Hon har ju en del meriter som talar för det också. Köpte boken föresten. Fotboll har ju en del skador också tyvärr. Inte bara löpning. Intressant att läsa om dina erfarenheter av nivåer och skador. Startade en del tankar hos mig. Jo, ja det kan bli Triathlon, ska bara närma mig 40 först. Sub40 alltså.

    SvaraRadera