lördag 1 oktober 2011

Topplopp i Hagaparken eller var jag på Lidingö?

Tävlingsrapport: Försöker repetera tidigare lyckade upplägg och därför blev det idag en träningstävling på 10k i Hagaparken. Två veckor innan årets huvudtävling ute i Hässelby. Körde så i våras innan Varvet och både träningsloppet (pers på 10k) och varvet gick bra.
 En träningstidning Topp Hälsa (min fru gillar den..) arrangerade en dag i Hagaparken i löpglädjens tecken. Det fina vädret fick mig att åka dit och det var ett perfekt lopp för min del när det gäller arrangemang och storlek. Sedan var det också norr om staden vilket underlättar. Gick ju ett lopp i Nacka också men då skulle jag lagt på 1 timme i resa. Den timmen lägger jag här i soffan istället.

Loppet då? Jo, bestämde mig en bit efter kl 12 att jag skulle tävla kl 14. Lätt lunch och iväg med det lätta träningsstället på och den andra utrustningen. Det som var problem var kontanter till efteranmälningsavgiften. Visade sig sen att de hade kortläsare (ett plus till arrangören). Rutinerna satt bra idag i övrigt och nu börjar jag ha lite tävlingsrutin vilket innebär en check på ett av målen idag. Uppvärmningslöpte till föranmälan och sedan var det bara att vänta på start. Ställde mig tyvärr lite för långt bak och fick bara ihop 4.43 på den första gratiskilometern och brände mycket krut på omspringningar i första uppförsbacken. Sedan var det dramatiskt nedför och flyger fram (4.18 & 4.27) utan ansträngning. Musiker med vit peruk som spelar Bellman också och andra liveband överaskar mig positivt. Härlig stämning här och tar inte ut mig allt för mycket. Sedan kommer Hagaparkens pulkbacke. Den där Rapport eller lokaltv alltid besöker på vintern för att få trevliga pulkabilder som slutvinjett. Den backen ger mig direkt beskedet att den här banan inte är en persbana (4.58). Sedan blir det nedför och det blir fart på benen igen in till 5k vändningen. Första 5k på 22.50. Sedan är det dags för samma 5k runda igen. Trycker på sådär lagomt i första långbacken 4.43, dvs samma tid som jag hade första varvet. Sedan vet jag ju nu om att det är två km där det gäller att trycka på (4.19 & 4.17). För sedan kommer pulkabacken igen (4.54). Slutligen inser jag om det ska bli sub45 som var målet idag måste jag ungefär trycka sista km på 4.10. Gör därför sista km på 4.00 enligt Garmin men det räcker inte. Garmin har ju fel som ni vet och behöver därför 11 sekunder till för att gå igenom målramen och få en officiell tid. 45.08 blir sluttiden. Andra 5k helt klart snabbare vilket var enligt plan. Nådde inte under 45 minuter men med tanke på den tuffa bana är jag mycket nöjd med dagens träningstävling/snabbdistanspass. Tar med mig de snabba kilometrarna idag där det var relativt lättsprunget. Backarna (4st) drog ju ner snittet idag. Jämfört med Kistaloppet i början av september då jag landande på 45.30, även det på en kuperad bana så är ju dagens insats ett steg framåt med 20 sekunder. Utvecklingen går enligt plan sedan sjukdomen i slutet av juli då jag hade träningsuppehåll i 10 dagar. Gjorde då en omstart. Min förhoppning i början av året var att vara närmare 40 på 10k än vad jag är idag. Nu är jag det bara åldersmässigt... Men utifrån mina testlopp nu i september/oktober så vet jag nu vad det ska stå för sluttid på mellantidsarbandet. Nej, det håller jag för mig själv än så länge.

Well, i morgon blir det det sista långpasset innan Hässelby. Sedan är det dags för att lätta på mängd och köra mer snabbhet.

2 kommentarer:

  1. Det här var väll bra! Ett fall framåt även fast du kanske inte var helt tävlingspeppad.

    På Hässelbyloppet persar du. Om du stasar på Hässelbyloppet tror jag att du kan få ca 2 minuter bättre tid där :-). Det är snabbare där och jag har sett sånt förr!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag hoppas, hoppas på pers då. Men lite märkligt känns det att sikta på en 2 minuter bättre tid om bara två veckor. Men lättare bana och tävlingspeppad gör ju skillnad. Om två veckor vet vi hur mycket.

    SvaraRadera