onsdag 29 februari 2012

Neutrala skor eller proneringsdämpande?

Har löpt med ilägg och proneringsdämpande skor sedan jag tog klassikern 1998. Tog några års löparpaus innan jag för några år sedan började igen. Då med kraftigare ilägg. Fick lite problem och ökade stabiliteten på iläggen. Bytte skor nu i somras och då kom skadan i mjukdelarna under foten direkt. Sprang då tyvärr vidare och skapade många sekundära problem. Blev av med mina sekundära problem efter 1-2 månader hos naprapat men det primära problemet finns kvar i foten.

Till helgen blir det test av mina ilägg och neutrala skor så får vi se hur steget ser ut då.

5 kommentarer:

  1. Ilägg OCH pronationsskor låter inte som en bra kombination, de ska väl kombineras med en neutral sko såvida inte pronationen är väldigt kraftig, på gränsen till extrem?

    SvaraRadera
  2. Hoppas att det går bra så att vi får ett slut på det här nu!

    MVH

    SvaraRadera
  3. Staffan: Intressant synpunkt. Har haft kraftig pronering men tror nu att den är mindre. Ska se över iläggen nu när jag har justerat tekniken. I eftermiddag faktiskt.
    Lennart: Yes!

    SvaraRadera
  4. Nu har jag ju aldrig sett dig springa men min erfarenhet är att endast riktigt tunga löpare behöver de allra mest skyddande modellerna med kratigast pronationsil och en sådan löpare är inte du! Du borde absolut testa ikägg ihop med neutrala skor och appropå kadens så kommer en högre kadens också att automatiskt minska pronation så det verkar bakvänt att INTE börja med att korrigera det, appropå din kommentar på min blog.

    SvaraRadera
  5. Intressant, det där med tunga löpare. Hur bra är egentligen Löplabbet och andra på att ge korrekta råd? Hur mkt egen kunskap måste man ha för att köpa rätt utrustning. Efter jobbet idag blir det inköp av neutrala skor i alla fall. Sedan testar jag att räkna steg i helgen. Tack för goda råd!

    SvaraRadera