onsdag 29 februari 2012

Förkylning och skidbacke - hur tränar man då?

Well, löpardagboken ser inget vidare ut den senaste tiden. Däremot fortsätter yogan att rulla på. Problemet med foten är dock värre nu, med en liten ökad värk nu när jag har en infektion i kroppen. Bara en liten lätt förkylning med skrap i halsen dock, som jag har vårdat genom att lägga en dag på Tjejvasan (i bil och hos kompis i Mora). Sedan två heldagar i skidbacken. Men ingen löpning.

Gym idag igen och nu det första riktiga passet. Förra gången bara instruktion. Många icke löparmusklar i detta grundprogram som är standard för alla gym antar jag. Tex maskinen för bröstmuskelstyrka, som inte är löparanpassad träning, gör ju inte att jag blir ett muskelberg, utan bara lite mer grundstark även i överkroppen. Men jag har, som många andra, löparanpassade styrkeövningar på utskrivna bilder ifrån Runners. Min plan är nu att sammanställa dessa kompletterande övningar utan vikt och köra dem samtidigt som jag kör standardprogrammet på maskinerna. För att få en grundläggande styrka spetsat med löparstyrka.

Nu är det dags att öka med löpningen igen. Ska faktiskt köra Premiärmilen om en månad. Kommer helt klart inte klå förra årets tid som det ser ut nu. Hoppas kunna köra åtminstone lite fartlek och kanske några 1000ingar innan dess, i alla fall.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du ska låta foten bli helt bra igen innan du springer intervaller eller tävlingar. Det kanske låter lite tråkigt det här, men foten kommer bara att bli värre :-( om du springer halvskadad.

    SvaraRadera
  2. Ett klokt råd, tack Lennart. Säger inte emot. Känns inte bra fortfarande. Naprapat i morgon och sedan en neutral sko på inköpslistan till helgen så får vi se.

    SvaraRadera