lördag 18 februari 2012

Längd, löpning och lyoga...

Well, tog mig ut i spåret med hustrun idag. Vi körde fel och hamnade i stor längdskidtävling för damer. Riktigt proffsigt må jag säga med parkeringsvakter på tå och i övrigt perfekta förutsättningar för en Stockholmsnära tävling helgen innan Tjejvasan och öppet spår. Jag, i passagerarsätet, och hustrun bakom ratten sladdade oss iväg ifrån parkeringen som började bli moddig och hittade det officiella kommunala spåret, där Lennart, brukar springa när det är snöfritt. Idag var det spår, rätt bra också och vi tog oss några varv runt 5:a och 2,5:an. Känner ingen saknad av vasan... tja lite då. Det kommer alltid ett litet sug så här när man inte ska vara med. Nästa år kanske...

Morgonen inleddes med 20 min am lyoga (löparyoga) som jag fått recept ifrån Naprapaten där jag var på fredagen. Well, hamnade där igen i min iver att trycka fram höften i löpningen. Får inte till hållningen och resultatet blir en trött rygg. Fredagens övning på sträckbänken avslutades med att jag och mina båda gluteus gick in i en hopplös kamp med naprapaten. "Oj här var du stel...". Dvs, naprapaten stretchade mina stela höfter på ett mkt kraftfullt sätt. Smärta...
Med denna befrielse i kroppen, så var det läge för ett ytterligare pass idag. 5 lätta km löpning där jag ökade farten så småningom.  Inga superframsteg utan fortsatt kamp, men nu springer jag i alla fall.

I min förändringsiver tog jag också idag steget och bokade 12 månader på gym. Har nog funderat ett år på detta. Styrketräningen har inte blivit av helt enkelt. Nu har jag en ekonomisk drivkraft att komma iväg till gym med vikter till knäböj, tåhävningar, gluteus etc samt även core pass där det inte går att smita undan när det börjar bli jobbigt. En plats för alternativträning då även simhall ingår i kortet förutom tex spinning och liknande. Löpband finns också även om behov av kvalitetsträning inom löpningen lär dröja och då är det ändå bart ute. Well, som sagt, har övat på argumenten. Men som med mycket annat inom löpningen just nu var det naprapaten som satte sista spiken i beslutet. Du behöver mer kräm i ben, hamstring etc. Så på onsdag till veckan är det premiär på gymet.
Har också två gratisträningar att bjuda på. Så om någon i Vallentuna är sugen så hör av er.

Nej, nu blir det att ansluta till Melodifestivalen tillsammans med tjejerna i soffan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar