måndag 6 februari 2012

Likheten mellan svingomläggning i golf och löpteknikbyte

Jämför en löpteknikändring med att lägga om svingen i golf. För icke golfare är en sådan omlägging som att lära sig gå på nytt. Nåja, åt det hållet i alla fall. Helt nya tankebanor ska synkroniseras med ben, senor och muskler. Men det är även en mental omställning, både svingomläggning och löpteknikomläggning. En annan känsla ska övas in. Ett nytt grundtillstånd som du kan lita på och känna dig behaglig med. Många når en nivå inom golfen och kan inte utvecklas vidare, fastän träningsmängden ökas. De når ett handicap och sedan blir de kvar där. Inget fel med det. Ibland får man till lyckträffar. Vinner någon klubbtävling och får pris. Det är helt enkelt din dag ibland inom golfen. Detta får dig att fortsätta.

På samma sätt ser jag nu tillbaka på min skadetid. Jag hade nått taket utifrån den teknik jag använde. Eller var det så att jag hamnat i en negativ spiral där jag inte lyssnade på min kropp och hamnade i en återvändsgränd? Utsliten i kroppen helt enkelt.

Det började redan i somras. Försökte öka mängd för att komma vidare i resultatutvecklingen. Men eftersom jag körde 95% löpning och 5 % övrigt så fortsatte spiralen nedåt. Till slut kom skadan i foten. Var tvungen att stanna upp. Ner under isen en vända. Sedan reparation och teknikbyte.

80/20 modellen är ju en populär fördelningsmodell i många sammanhang. Föreslog den för naprapaten senast men han tyckte att 70/30 var mer aktuell när det gäller fördelningen av träningstiden. För att få balans och bästa utväxling på rörlighetsträning och styrka samt kondition. I mitt fall som har lagt runt 3 -5 timmar/vecka på löpningen tidigare ska utifrån detta omfördela snittträningstiden till 3,5 timmar löpning och 1,5 timmar rörlighet/styrka/alternativträning per vecka. Hur ser din fördelning ut?

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Har inte tänkt på likheten med golf men det ligger nog någonting i det där. Alla har nog en "naturlig golfsving" och att lägga om den är nog svårt.

    För att svara på frågan så 100%-0%. Jag borde nog också jämna ut det lite... :-).

    SvaraRadera
  2. Hej Lennart
    Lära kroppen ny motorik kräver en hel del. Sitter nu med ryggskott orsakad av för lite core träning och för mkt framåtlutad i löpsteget...
    :-)

    SvaraRadera