onsdag 22 februari 2012

Premiär på gymmet

Min träningsomläggning fortsätter. Morgon yogan sitter fint och det är inga problem att köra övningarna. Vred om klockan lite och de extra minuterna räcker gott och väl. Har mer tid nu på morgonen är tidigare konstigt nog. Min kropp svara positivt på detta i alla fall. Det finns en hel del på nätet så klart. Pröva!

I morse flexade jag en timme och tog ett introduktionspass på gymmet med en instruktör. Det ingår när man tecknar ett årskort. Seriös genomgång av mina träningsmål och vad de kan erbjuda. Nu hamnade jag i alla fall i grundprogram nr 1 men med några specialanpassningar för mig som behöver löparmuskler. Omfattningen var det intressanta här. 25-40 minuter inklusive uppvärmning räcker. Men då ska det vara hård körning väl där. Det här gym hängandet ska undvikas. Helt i min smak. Snabbt dit och snabbt hem. Well, kommer att testa några core pass också men det får bli senare. Det är lätt att köra hemma.

När det gäller styrketräning för löpare finns det olika skolor. En del säger att backträning mm räcker medan andra säger att övningar med kroppen och vikter också behövs. Antar att man måste prova sig fram här. Har provat att köra styrka "när det blir av" samt backträning. Gick sådär... Nu teknikfokus, ökad träningsmängd inom rörlighet och styrka istället. Ni som hänger med på bloggen får se hur det går.

Inget löparväder idag (regn). Core styrka istället. Hustrun får vara coach.

2 kommentarer: