söndag 13 november 2011

Vilket löparväder - Vill inte ta paus men nu är det dags

Väder
Tycker inte det är speciellt dåligt väder. Speciellt inte för vinterlöpning. Om jag hade varit slalom eller längdfantast skulle jag vara frustrerad såklart. Riktigt ruskigt att vintern inte kommit i fjällvärlden, men här i Mälardalen är det ju nästan normalt väder. Lite minus- och lite plusgrader. Så jag klagar inte. Speciellt inte när min kropp verkar vara som gjord för träning i de här temperaturerna. Pulsen håller sig i skinnet och sticker inte iväg pga värmeslag. Utan börjar faktiskt komma till det stadiet att jag måste öka takten, pressa på för att få upp pulsen i tröskelnivåer etc. Är det på grund av vädret, dvs de behagliga temperaturerna, eller är det något annat, dvs mitt nya träningsupplägg? Troligen en kombination. Vem vet.

Vill inte ta paus
Löparvila, säsongsvila, perfekt att ta det lite lugnare nu när det inte är så mycket tävlingar. Varför då?Löparlivet leker ju. Löpning så här års är ju perfekt för att hålla kroppen och humöret igång. Speciellt om man kan komma ut på lunchen eller på helgerna när det är ljust. Vilken energi laddning det blir. Sedan har man kraft att ta det dagliga. För egen del har jag ju också lagt om träningen till det upplägg jag körde under april i år med lite längre veckovolym, tröskelintervaller från 2 min upp till 20 min. Långpass 90-120 minuter och ett och annat distanspass med lite fartleksinslag. Lite backe också. Har inte gjort något test men känslan under passen är helt annat. Upplever det som om jag går framåt igen.
 Problemet är foten. Fel fot. Hälsenan fick stryk i de gamla skorna och nu med den ökade volymen vill problemet inte släppa. Det blir inte värre men känningarna hänger kvar. Så, efter dagens långpass blir det en återhämtningsvecka ifrån löpningen, suck. Kommer att köra alternativt och styrka. Tåhävningar och en antiinflamatorisk kur. Den alternativa träningen kommer att omfatta cykling, simmning och rullskidor (4x4 intervaller i backe). Helvila ifrån löpningen alltså. Well, då var det skrivet i text också. Suck, kommer att sakna det här med att dra på skorna. Kanske någon lättare test i slutet av vardagsveckan för att se effekten. 5-6km lunchlöpning på torsdag. Det här ska bli intressant. Speciellt att se hur löpningen svarar veckan därpå.

PS Har börjat anmäla mig till loppen nästa år. Premiärmilen i slutet av mars och Milspåret i slutet av maj är jag nu anmäld till. Förutom Varvet som jag var anmäld till innan.

2 kommentarer:

  1. I morgon lägger jag ut ett inlägg om vilka tävlingar jag springer, eller kanske springer, i vinter. Det finns lite att välja mellan :-).

    SvaraRadera
  2. Intressant. Ser fram emot det. Stor chans att jag hänger på något av dina lopp. Vore kul

    SvaraRadera