onsdag 26 oktober 2011

Nya skor och värken försvan

Egentligen är det ett "ekonomiskt" tänkande som har gjort att jag inte tagit tag i det här med nya skor. Borde ha köpt nya tidigare. Så här var det.
 Köpte Nike i augusti efter att ha varit New Balance trogen i 2 år.  4-6 par skor av i princip samma modell. Det var mycket dämpning i de nya Nike skon men de var lättare än de alternativ jag hade. Orsaken till viktskillnaden är att de har en luft dämpning istället för ett dämpande material. Detta kan ha varit mitt spöke den här sensommaren och hösten. Har inte fått bort smärtan i höger vad och fot. Hälsporre har jag trott, kört behandling, men det har kommit tillbaka. Så en enkel analys sa mig efter Hässelby att det kanske är skorna som är orsaken. Sagt och gjort. Efter mitt träningspers på 5k i lördags (med Nike skorna) åkte jag iväg till labbet och började prova. Ville ha en tung dämpande sko för mig som pronerar. Testade då New balance modellerna som liknade de jag hade haft tidigare. Helt ok. Men, behövde dock ett alternativ och ville testa Saucony eftersom de bara gör löparskor. Kände direkt att skon var den rätta. Kostade dock 400:- mer... Men det får det vara värt. Så nu är mina äldsta skor (Adidas) på hyllan över vintern och Nike skorna får vara intervall skor här framöver.

Känner att foten får jobba i de nya skorna. Lite ny träningsvärk både här och där. Men vaderna klarar smällen. Kör tåhävningar regelbundet eftersom jag är en pronerare. Lite extra nu när jag springer in de nya skorna.

Träninsmässigt blev det ett lite längre distanspass/långpass runt 15k i ett kuperat terrängspår i söndags. Sedan ett distanspass på 11km igår och idag tröskelintervaller 8x3minuter i ett härligt tempo. Av bara farten idag så blev det en lång nerjogg så jag fick ihop runt 12km även idag. Har tänkt att etablera mig mellan 50-60 km/ tung vecka den här vintern. Innebär en liten ökning ifrån de 35-40 jag legat ända sedan i maj med några undantag. Sedan pulsera, variera, pulsera och variera träningen, terrängen, längder och innehåll. Så får vi se vad det blir.

2 kommentarer:

  1. Ja, det här med skor.....

    Förut när jag sprang med Saucony Hurricane (med pronationsstöd efter rek) så blev jag skadad hela tiden. Nu med Mizuno Wave Ultima (neutrala skor) har jag inte varit skadad på ca 1-år. Peppar, peppar....

    SvaraRadera
  2. Aj då. Det är just Saucony Hurricane jag har skaffat.... Spontant verkar de passa för mig i alla fall. Kände det direkt. Egentligen kände jag direkt att den gamla Nike skon inte fungerade heller. Men körde ändå eftersom jag ökade träningen i kombination med skavsår = annan belastning på foten. Trodde att värken kom ifrån det.
    Neutrala skor! Vi får hoppas att det fortsätter att hålla för dig. Intressant, hört andra som sagt att de blev av med skador när de tog bort stöd, ilägg etc.

    SvaraRadera