lördag 22 oktober 2011

21:17 Nytt träningspers på 5k!

Vad ska jag säga? Tanken kom under veckan. Jag låg ju klart under 4:20 de första 4k på Hässelbyloppet. Inga problem egentligen. Orkade ju köra 6k till. Även om de sista 6km inte var under 4:20... Så tanken som kom var att jag kanske har farten men inte uthålligheten. Så, formen pekade emot att jag kanske skulle kunna utmana träningsperset på 5k. Bestämde mig sent idag. Kände mig återhämtad i morse. Inte riktigt upplagd för 8x3min som var planen. Kände suget på att testa perset. Sagt och gjort 5k snabbdistans.

Körde på min vanliga testbana. Cykelväg med ca 5-10m höjdskillnad. Inte snabba skorna utan mina mellansnabba Nike. Varmt idag så det blev långärmat med kortbyxor och kompressionsstrumpor. Tryckte mig iväg och det höll hela vägen helt enkelt. Nivån var rätt eftersom jag kunde spurta mot slutet när jag såg att jag skulle kapa tiden. Dvs precis som det ska vara för mig. Resultatet blev 21:17 på Garmin mätta 5 kilometer. Det var i april tidigare i år som jag sprang en snabbdistans på 21:39. I augusti gjorde jag 21:41 på samma bana som idag.

1. Mycket skönt besked eftersom jag misströstade en hel del förra helgen när jag inte nådde fram till min tidigare nivå. Frågor om hur jag går vidare. Vad som är fel i träningen etc dök upp. Nu vet jag att det går framåt. Sakta, upp och ner, fram och tillbaka. Men det blir bättre.

2. Nu vet jag också att upplägget sedan i somras med 10k träning har ökat på snabbheten men inte uthålligheten. 10k träningen har alltså varit mer 5k träning. En enkel analys är att då istället köra den Halvmarathon träning som jag körde i våras. Speciellt det jag gjorde i april fungerade bra för mig.

3.  Dags att plocka fram tävlingskallendern för 2012. Nu kör vi!




2 kommentarer:

  1. Skönt med en liten "upprättelse", nästan 4:15-fart är inte illa.

    Prova att köra de där McMillan passen med 1600 m intervaller och 3200 m intervaller i 4:15-fart. Det var ganska lång vila i dessa pass också. Om jag inte minsfel så var du inne på det tidigare, men blev det av?

    SvaraRadera
  2. Nej, inte illa för mig. Letar i dagboken, körde inte något sånt pass exakt, kanske också en förklaring till att jag inte nådde ända fram... Några sådana här pass blev det dock.
    Repetition 1 3200 m 14:24 4:30 min/km
    Repetition 2 1600 m 07:07 4:27 min/km
    Repetition 3 1600 m 07:05 4:26 min/km
    Repetition 4 800 m 03:23 4:14 min/km
    Repetition 5 800 m 03:21 4:11 min/km

    SvaraRadera