söndag 16 oktober 2011

44:10

Gick för 43 idag. Siktet var för högt ställt är den enkla slutsatsen. Höll i min höga ambition runt 4:17 i snitt de första 4km för att sedan tappa helt. Låg över 4.30 på slutet. Tittade lite snabbt på mitt pers lopp ifrån i våras. Där öppnade jag mycket lugnare och snittade i början lite långsammare runt 4:25, men då hade jag 2 st spurtkilometrar på slutet runt 4:10. Dvs hade mycket krafter kvar. Alltså, hade jag snittat lite långsammare de första 5 hade jag kunnat utmana mitt pers idag. Men jag siktade högt, för att perset skulle komma på köpet. Nu blev det inte så som sagt, men jag är ändå mycket nöjd med min löparsäsong. Känns bra ändå faktiskt.

Slutsatsen är att jag behöver träna mer och hårdare för att ta nästa steg på 10k. Så enkelt är det. Ligger runt 44- 45.:30 på 10km. Tittar jag på långa intervaller och annat så är det där jag är med den här träningsinsatsen. Det intressanta är att jag slog mitt pers mitt under Halvmarathonträningen.

Nu är jag helt blank när det gäller nästa målsättning. Men tankar finns ju. I grunden tre olika alternativ.
1. Forstsätta mitt fokus på 10km & Halvmarathon.
2. Triathlon
3. Testa Marathon, gärna utomlands.

Ett Marathon blir det någon gång när det "passar" så valet handlar nog egentligen om alternativ 1 eller 2.

Suger på detta ett tag. Inte brådis. Löpningen är ju ett långsiktigt projekt. Rullar nu distans tillsvidare och njuter av löpningen.

Föresten, det riktigt roliga idag var att träffa både Lennart och Staffan! Båda gjorde i mina ögon starka insatser.

3 kommentarer:

  1. Du satsade i alla fall :-). Det är värt all beröm..

    Angående 1 eller 2 kan jag inte hjälpa mer än att jag tror att båda sakerna passar dig. I och för sig tycker jag att du har lite kvar att ge inom löpningen men det ena utesluter ju inte det andra.

    Jag är ju "nästan" en sub 40 löpare nu och det var jag inte innan jag tränade triathlon i somras :-).

    SvaraRadera
  2. Precis, du satsade idag i alla fall, vilket inte jag kunde förmå mig till idag! Kul att ses! Varför inte smälta den här säsongen först nu innan vi tar sikte på 2012?

    SvaraRadera
  3. Lennart: Jo, tror att jag har mer att ge inom löpningen. Triathlon är ju ett helt ok komplement.

    Staffan: Roligt att ses! Ja, nu har jag lite brådis. Vi landar lite nu innan vi tittar framåt.

    SvaraRadera