lördag 29 september 2012

Årets bästa löparkväll - Lidingöstafetten

Lidingöstafetten
Kom ut perfekt i rygg på en kollega som var bättre än mig förra året. Han håller ett skönt tempo runt 4.30. Dessutom glider en annan kompis (44 min på midnattsloppet) upp i rygg. Vi tre kommer ikapp en tredje löparkompis och för mig är det som att vara ute med mina löparkompisar. Fast vi tävlar i stafett, emot varandra. Idag var det min dag! Efter 2,5km lämnar jag de övriga 3 bakom mig och kör sista km under 4 km/min. Vilken kväll!

Träningen senaste tiden
Som många andra just nu har jag varit förkyld. Körde torsdags förra veckan, fortfarande inte riktigt 100%,  ett intressant pass. Totalt blev det 7,5km med progressiv uppvärmning, 10x1 minut och sen regressiv nerjogg. Detta var tufft för oss alla i lunchgruppen. Det värsta passet hittills sa några. Tricket var att när man kört 10x 1 minut, med 30s vila, så är pulsen uppe ganska högt. Då ska man köra 2-3km nerjogg som startar lika snabbt som den sista 1 minutaren. Det blir som att köra en 2-3 minuters max intervall efter de 10st snabba 1 minutrarna. Detta var tufft, men givande.

Därefter fick jag till ett bra "långpass" runt 10km med skön puls och hyfsad fart, för att försöka få igång volym igen. Slutligen i tisdags 6x1000m tröskel, som jag sprang med en kompis.

Träningsupplägg September - återblick
Jag har tränat lite löpning jämfört med tidigare år. Första veckan i sept blev det dock runt 30km och det var mycket länge sedan. Efter långpasset på 14km den söndagen gick jag in i två sjukdomsveckor, kanske orsakat av överträning. Men lyckades ändå hålla ett flyt med några nyckelpass varje vecka där jag körde i bra tempo. Har bara fått till 2 st gym pass och 1 st simpass under september. Men lägger jag till också 3 st pass cykel på totalt 70km så blir ändå månaden helt ok. Löpningen är i fokus och resultatet på Lidingöstafetten igår, 4km med 4:20 tempo i snitt, visar på att jag är tillbaka. Jag hade lätt kunnat köra några km till. Så det ska bli spännande att se om jag orkar att snitta under 4.30 på Hässelby. Kommer ju ha en vecka vila pga operation innan dess.

Nåväl, dags för lördag.


1 kommentar:

  1. Underbart! Kul att vinna över träningskompisarna. Inlägget andades en härligt positiv känsla!

    SvaraRadera