torsdag 18 augusti 2011

Springer på

Status just nu inom löpningen är att jag löper på med lite avvaktande känsla. Vill inte dra på för hårt vilket innebär att jag nu "överlyssnar" till kroppens signaler. Hälsenor, kommer förkylningen igen, etc. Det positiva är att det går lite snabbare. På så sätt ser jag positivt på min ofrivilliga vila under sommaren. En del av orsaken till att jag blev sjuk var nog troligen att jag drog igång träningen för hårt med för lite vila. Men det var nog bara en del av förklaringen. Nu fick jag den vilan och kan ana i alla fall ett litet lyft på grund av detta.

Har kört lite fartleksliknande distanspass i kuperad och varierad terräng den senaste tiden. Lagt lite extra tid på styrkan med fokus på core övningar. Har nu ett upplägg där jag lägger till några extra repetitioner/tid för varje övning. Har satt upp lite mål tex tidsmål för plankan. Benstyrkan tar jag ikapp i backarna. I helgen blir det ett kortare pass och ett "normalt" milpass för att få ihop den planerade mängden runt 37-40 km. På det inte så långa passet är det upplagt för ett formtest på 5k. Får se hur jag känner mig i morgon. Tar mig troligen inte ner till Tälje stadslopp på lördag kväll även om det vore roligt (fel sida på stan för min del). Blir det ett test så kör jag det på hemmaplan.

Tittat lite i backspegeln på hur jag lagt upp träningen och det är en mycket varierande mängdkurva. Sjukdomsveckor, Vasaloppsveckor med längdträning och andra pauser. Sen då i sommar 10 dagars pausen pga bihålorna. Ändå har jag lyckats hålla snittet 35k/vecka i löpmängd i år vilket tyder på en viss kontinuitet. Går nästa vecka in i en 8 veckors specialträningsperiod med sikte på Hässelbyloppet där jag har snabbdistanspasset 10k = Kistaloppet redan i vecka 3. Återkommer löpande om upplägget med jag har en grundplan för hur jag ska träna som jag kommer att följa. Kommer i alla fall mycket noga följa dagsform och känsla i kroppen för att undvika bakslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar