söndag 21 augusti 2011

Formtest på 5k - tillbaka på veckovolym

Ja, då var testet avklarat. Gjorde 5k i 4.21 tempo vilket ger 21.43 i sluttid. Pulssnittet låg på ca 89% av min maxpuls.  I lördags var det +17 kanske och regn i luften. Bra förutsättningar alltså, men det var inte tävling. Min bästa tid är ifrån juni då jag i +27 grader sprang tävling på 21.25. Då låg jag på 94% av maxpuls och tangerade faktiskt maxpulsen någon gång under loppet. Så med den jämförelsen är jag nöjd med insatsen och min form. Har inte kört intervaller sedan uppehållet utan bara ett tröskelpass tidigare.

Veckovolymen passerade 40k den här veckan också vilket innebär att jag är tillbaka på den nivå som jag var innan uppehållet. Var riktigt trött idag på min längre lättare distans. Har fokuserat på att köra i terräng där det är kuperat. För att få ett grundträningsupplägg på det hela. Med gårdagens snabbdistans i benen så blev det ingen superfart men ändå inom de gränser McMillan satt upp för lång distans.

Appropå McMillan så ger mitt 10k pers på 43.53 snabbare rekommenderade träningstider än vad mitt 5k pers gör. Lägger därför nu upp träningen enligt 10k perset såklart. 5k perset är satt i hög värme och det är därför logiskt att det inte är lika bra som 10k perset som är satt i bra förutsättningar i början av maj. Calculatorn ger 21.07 som "möjligt" pers på 5k utifrån mitt 10k pers.

Den kommande veckan kommer jag inte öka volymen utan istället satsa på vila!, styrka och ett intervallpass. Möjligen också ett mellansnabbt distanspass/"nästan tröskel fart". Det sist nämnda beroende på hur det känns den dag då det är dags.

Som sagt nöter på. Nu börjar skolan för barnen igen och en del aktiviteter för dem dyker upp. Hustrun kommer att köra Lidingö tjejlopp så hon är också ute och löper. Har dock inte fått ut barnen än. Men det kommer! Dags att stryka.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Barnen gör som föräldrarna gör så snart är de också ute och springer :-).

    MVH

    SvaraRadera
  2. Låter bra, nu är du på G! Terrängträningen är kanonbra, kommer få dig att flyga förbi folk i backarna på tävlingarna framöver.
    Kul att frun också springer, min ska också springa Lidingö tjejmil. Roligt att dela ett intresse.

    SvaraRadera
  3. Lennart: Ja, det är väl så. Rollerblades eller cykel bredvid har fungerat.'

    Hempa: Mera backe! Jag och frun har nu sprungit tillsammans vilket var kul. Vi diskuterar löpträning hemma. Hon gillar dock cykel mer. Jag får väl börja med det också.

    Nu ska jag läsa Triathlon rapport.

    SvaraRadera