onsdag 24 augusti 2011

Intervaller inklusive spurt - så fel det blir då

Well, då var jag igång med intervaller igen. Klassiska 1000 meter stod på programmet. I min nya giv att inte köra för hårt (överträning, skador etc) så hade jag en mjuk plan på 5 st med start på 4.30 för att sedan öka i en snygg nedåtgående tidstrappa, och landa runt 4.15-4.20. Dvs så att jag skulle känna mig lätt och ledig dagen efter. Nu är det här något som jag behöver träna på, det visste jag. Och det finns en del att ta med sig ifrån gårdagens pass. Startade för lätt, 4.33, sedan ner på 4.30. Problem med min Garmin där jag har missat att ta bort autolap på 1k. Ser då inte vilken tid jag hade på intervall 2. Måste ju ändå öka på 3:an, men till vad? 4.25 ska det ju vara, men problemet blir då spurten. I slutet av intervallen ser jag två joggare framför mig. Då är det ju kört. Spurtar ikapp och förbi. Resultat 4.17. Avslutar sen med två intervaller runt 4.17 men jag märker att här någonstans ligger jag nu. Det tar stopp och jag kan inte klättra vidare ner mot 4.10. Pulsmässigt låg jag runt 80-85% på de sista. Tja, det är bara att jobba på. Öka antal och fart om 1-2 veckor då det kanske är dags igen för den här serien.

Annars löper livet vidare. Har nu bokat resa till huvudstaden i staterna på andra sidan vattnet till våren då jag där ska fira att jag åldersmässigt passerar en gräns. Dvs, att jag byter den första siffran i min ålder. Planen löpmässigt är en lätt runda i Central Park. Eller varför inte några korta intervaller!? Men det lär ju bli lite annat än löpning också. Jag åker alltså inte dit för att springa Marathon. Det får bli senare.

2 kommentarer:

  1. Härligt att du är igång igen med intervaller. Du kommer snabbt tillbaka till din gamla form. Var så säker. Varför kör du inte dessa intervaller på IP?

    Löpning i Central Park får du inte missa. Det är klassiskt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det går bättre, bättre. 1k intervallerna och längre tänkte jag köra på cykelvägarna. Men de korta intervallerna kommer jag köra på IP.

    SvaraRadera