tisdag 28 juni 2011

Datorfrånvaro och distanspass

Vårens och försommarens tävlingsperiod börjar nu ta slut. Läser om en del nya rekordlopp. För egen del ska jag den här veckan ladda för ett lokalt halvmarathonlopp som kommer bli tufft. 26 grader säger Lördagsprognosen nu. Långt ifrån optimalt. Läste i lokaltidningen att det är ca 250 anmälda och med tanke på vädret tror jag inte det blir så många fler. Men vem vet. Den här väderrapporten gör att jag nu bestämt mig för att köra ett 5k testlopp sent ikväll istället för att ladda för Runrundan som loppet heter. Det är ändå ingen idé att satsa på att gå under 1.39 som ger silvermedalj. Tuff bana i kombination med det vädret slår ut träningen 2 veckor efter loppet. Nej, det blir ett kontrollerat flytlopp i 5 minuters tempo på lördag och snabbhet ikväll.

Förra veckan blev det ingen snabbdistans. Har haft känningar i vaden efter att ha ökat på träningen för mycket. Blandade volymökning med intensitetsökning. Var lite för ivrig och optimistisk när det gäller hur mycket träning jag tål. Fick till ett medelsnabbt distanspass istället. 9k i halvmarathontempo, dvs runt 4.45 för min del. Just det ser jag som den svaga biten i min träning. Att springa lite snabbare på mina "vanliga" distanspass ser jag som nästa lyft. När jag tittar på andra löpares träning och jämför skillnaden i hastighet (min/km) mellan snabbdistans och vanliga distanspass så ligger spannet på 1 min till 45 sek/km ( Tex snabbdistans på 4 min/km och distanspasspå 4.45 min/km). För min del är differensen 1 min till 1.15 min/km, dvs intervaller på 4.15 och distanspass på runt 5.30. Ska jobba lite med tempoökningar och andra fartleksliknande övningar i mina distanspass om det finns kapacitet för det den dagen.

Men nu är det värme igen efter några sköna dagar. Det blir ett sent snabbdistanstest....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar