lördag 11 juni 2011

5k itrim loppet Åkersberga - PB rapport

Well, lyckades få till barnvakten och tog mig iväg till Åkersberga centrum med andan i halsen. Väl där inser jag att detta är ju ett sån´t där lokalt litet "löparglädjeslopp" och då är det en helt annan intensitet som gäller. Ingen trängsel alls. Är alltså väldig i god tid. Får då möjlighet att kolla in alla knattar som löper sina lopp innan starten för 5k och 10k. Roligt att studera knattarnas naturliga löpstil med drag i armar och ben.

Med tanke på storleken på lopp så håller arrangemanget hög klass. Riktig bra. Inget saknas.

När det är ca 30 min kvar kör jag igång uppvärmningen. Nu är det varmt ändå så det räcker 26grader, men ska ju dra igång muskler ändå. Kör några stegringslopp, fokuserar. Möter en annan löpare i orange linne. Senare visar det sig vara Hempa när vi ses i målet efteråt och diskuterar loppet och våra pers.

En annan rolig detalj för mig som mest sprungit de stora folkmassa loppen tidigare är starten. Vi är ju en relativt liten grupp som springer 5k. Starten kan utan ljudanläggning lätt informera gruppen om startdetaljerna. Sedan går starten med en intensiv rusning. Oj, vad alla hade brådis. Svårt att inte hänga med här, speciellt när jag upptäcker att jag håller sub4 tempo utan problem. Den känslan tar jag med mig ifrån loppet. Första kilometerna går också på dryga 4 minuter. Härligt att se 3 först. Inte förrän efter 2,5km börjar det bli jobbigt i värmen. Då går också km snittet ner såklart. Lätt att se orsaken i det som är min Akilles, hög puls under hög värme. Fixar det inte. Efter 3 km snittar jag på 95-98% av maxpuls utan att farten hänger med upp. Men jag är ändå nöjd med pers såklart. Den tid som nu ligger ute är 21.25 vilket jag antecknar som mitt nya pers tillsvidare.

Well, nu blir det träningsanalyser och funderingar. Jag går framåt men det går långsamt. Hur mycket påverkade vädret idag? Det blir ett nytt testlopp för min del om 2 veckor. Helt klart.

6 kommentarer:

  1. Grattis! Riktigt snyggt!
    Spring Roslagsnatta den 7 juli som går på kvällen. Då kommer det att gå ändå fortare :-).

    MVH

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart. Får hoppas att jag får till Roslagsnatta. Kanske har vi redan åkt på semester då.

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat o grattis till nytt pb. 5 km låter som en jobbig distans med mycket flås o hög puls.

    SvaraRadera
  4. Tack Olov! Ja, 5k kräver kontrollerad full fart på något märkligt sätt.

    SvaraRadera
  5. Grattis till PB Mathias, bra sprunget i värmen!! Ytterligare ett välarrangerat 5km-lopp har du i augusti (20/8) i Södertälje i form av Telge Stadslopp. Nytt för i år är att det även finns 10km att välja på vilket jag nog kommer att välja!

    SvaraRadera
  6. Tack Staffan. Har en inofficiell tävlingsplanering där Telge Stadslopp finns med. Där finns också Långlöparnas kväll några dagar senare med som ett alterativ. Den icke offentliga planen har jag inte stämt av med frun än...

    SvaraRadera