söndag 19 juni 2011

70/20 och dubbelpass

Rubriken sammanfattar kort träningsstatusen. Testade att köra dubbelpass igår. En lätt morgonjogg och ett intervallpass 70/20. Resultatet i mängd blev 17 km på en dag. För mig är det långpassnivå för en dagsdos. I tider och intensitet så blev det runt 80-82 % av maxpuls i intervallen och tider som låg på min PB fart på 5k, dvs mellan 4.12 - 4.22. I kombination blev resultatet en dag som nu känns i benen som styrketräning. Är inte sliten på det där långpass sättet idag fast jag hade den större mängden.
Om jag jämför resultatet ifrån intrevallen tidigare i veckan då jag körde 3x8 minuter i tävlingsfart på 10k så låg intensiteten högre där. Runt 90% av maxpuls och där kom ju också mjölksyran på den sista intervallen vilket gjorde att jag inte kunde köra fullt. På så sätt ser jag att de här två passen tränade olika delar fastän det var två intervallpass.
En liten negativ sak, varningssignalen i min vänstra vad om att nu är något fel dök upp fredag/lördag. Troligen för att den lätta lunchjoggen på 5km i torsdags, dagen efter mina långa intervallen blev ett lite lättare backpass. En i löpargruppen guidade oss runt i backarna ute på Lidingö. Jag låg lågt och spurtade inte men under löpturen kände jag av träningen dagen innan. Stod därför över kvällspasset i torsdags (orsaken till morgonjoggen igår) och vilade fredag. Men det hjälpte inte. Vaden kändes i alla fall. Nu är det inte en skada jag känner utan det är träningsvärk så jag är inte orolig. Men detta tar jag med mig som en lärdom att det ska vara vila eller lätt återhämtning dagen efter ett 90% igt intervallpass för min del.

Förra veckan satt jag och väntade på att temperaturen skulle sjunka inför den planerad löpturen. Nu sitter jag och tittar på regnet istället. Verkar regna hela dagen idag enligt prognosen. Det var länge sedan jag använda regnkläderna under en löptur. Undrar var dom nu är...?

3 kommentarer:

  1. Dubbelpass testat alltså! Vad är orsaken till testet? Vill du öka mängden eller effektivisera genom att lägga fler pass på helgerna?

    Vaden kanske mår bättre efter ett par veckor med regelbundna excentriska tåhävningar.

    Blir det Runrundan den 2:a?

    SvaraRadera
  2. Träningsvärk är bra :-). Då har träningen tagit :-).

    Lugnt ett par dagar med lätt stretching och sen borde du kunna träna på :-).

    Vilken löpargrupp är du med i som var ute på Lidingö?

    MVH

    SvaraRadera
  3. Hempa: Orsaken till dubbeln är att jag är tveksam till långpass i snabbhetsträningen. Dubbelpass hoppas jag ska kunna ge samma/mer mängd men med högre effektivitet. Men, det blir säkert några lätta rundor på 16-20km i alla fall. Japp, excentriska för vaden får det bli och lite mindre träning. Runrundan är kvar i planen. Även om tex Trosa skulle passa mig bättre. RR går på de vägar där jag tränar, ett hemmalopp...

    Lennart: Jo, det känns i benen att jag ökat. Tar bort ett intervallpass ifrån planen den här veckan. Behöver vila ben och vad. Sedan var ändå planen att lätta lite på träningen inför Runrundan. Löpargruppen är med jobbet. Jag bjuder en gång i veckan in till lunchlöpning (5km) i företagets IF regi. Vi är nu ca 10 lag som är med i Lidingöstaffetten. Det drar deltagare.

    SvaraRadera