onsdag 15 juni 2011

3x8 minuter i tävlingstempo

...blev dagens pass. Med upp och nerjogg runt 10k totalt. Frågan inför passet var vilket tävlingstempo som jag skulle köra. Passet var hämtat ifrån ett halvmara program egentligen. Det blev istället 10k tävlingstempo idag. Hade 4.23 i mitt PB lopp på 10k. Idag fick jag ihop 4.19, 4.22 och 4.22 med 2 minuters vila. Seg i benen på slutet och fick inte upp farten på den sista intervallen som jag ville. Men ändå nöjd. Längre vila, långsammare på första kanske hade varit mer rätt. På lördag blir det klassiska 70/20 där jag satt 20st som mål. Får se hur det känns på lördag när det gäller tempo.
Övriga dagar kommer jag bygga med distanspass och lätta distanspass. Troligen testar jag dubbelpass på lördag med en lätt morgonjogg och intervallerna på kvällen. Efter söndagens halvlånga långpass som inte var uppbyggande för självförtroendet tog jag beslutet att jag i min träningsplan istället kör dubbla pass och lite längre upp och nerjogg istället för att få ihop min volym. Blir det långpass någon gång ska det kännas ok i kroppen och läggas in spontant lite beroende på väder. För min nuvarande satsning på 10k ser jag inte ett behov av att jag måste lägga in längre pass.

4 kommentarer:

  1. Långpassen ska du nog inte skrapa bort från träningsprogrammet. Men det "räcker" med 15-18 km i lugn fart. Fast vid närmare eftertanke kanske du enbart tänker stryka den här veckans långpanna.
    De där långa intervallerna du körde idag är ju riktigt bra! Tunga men ger grym effekt.

    SvaraRadera
  2. Ok då Hempa. Lite bitter är jag i inlägget över det sega långpasset i söndags. Det blir nog ett och annat pass på 15-18km ändå. Men i lugn fart.

    SvaraRadera
  3. Det här var ett bra pass för milträningen!

    Var kör du intervallerna? Terräng, bana asfalt?

    MVH

    SvaraRadera
  4. Lennart: Kör mina längre intervaller på cykelbanor i Täby kyrkby. Har lagt in mördarpassen ifrån RW i min plan för 10k. Nu jklar. Dom kommer jag köra nere på Vallentuna IP.

    SvaraRadera