lördag 26 maj 2012

Fartlek i grupp - testa det du också!

Initierade och driver sedan förra våren en löparaktivitet på jobbet ute på Lidingö. Skickade först ut en stor anmälan 2011 som lockade drygt 30 -40 personer som ville bli inbjuden till varje löparaktivitet. Drygt 30 minuters gemensam löpning på lunchen 2-3 ggr/ månad. Vi körde samma slinga runt 5 km i 5:30 fart. Många kände sig kallade men få var visst utvalda visade det sig. Det bildades en kärntrupp så vi blev några stycken som höll igång 3-5 personer varje gång fram emot sensommaren med gemensam staffet i september (Lidingöstaffetten).

När jag skulle köra igång i år igen, så var det dags för ett nytt grepp. Det var rätt avslaget på slutet faktiskt så en förnyelse behövdes. Jag gjorde om inbjudan till en mötesinbjudan i vårt mailsystem. Sedan bjöd jag in till ett planerat pass. Första gången 10 min uppjogg, 2x5x30s teknikintervaller (Szalkai) och 10 min nerjogg. Resultatet blev att löpare som tidigare inte varit med dök upp. De som kom var aktiva motionärer och efterfrågade ett mer styrt pass. Inte alls samma distanslöpar gäng ifrån 2011. Nu har vi också utökat antalet aktiva löpare så kärntruppen är nu snarare 15-20 än de 5-10 som vi hade 2011.

Varför skriver jag om detta. Jo, kanske kan det inspirera någon att göra det samma på jobbet. Få in ett extra pass eller det extra tryck som löpträning i grupp ger.

I torsdags var det fartlek i grupp som vi körde. Mycket roligt och givande. Läste om det innan och det skulle enligt den författaren vara möjligt att köra detta i en blandad grupp. Jag skulle utifrån passet i torsdags säga att gruppen inte ska spreta allt för mycket i pers. Det blir mkt jobbigare för de med pers 53 min på milen jämfört med de som har perset nedåt 40. Men +/- 10 minuter pers fungerar och blir det lite jobbigare för de långsammare så kan de ju alltid gå en sväng eller ta en genväg.

Kör i gränslandet mellan uppstart och grundträning just nu. Nya ilägg för min PF fick jag i måndags och det kändes mkt bra att springa med under torsdagens fartlek. Men tar det lugnt även fortsättningsvis. Så idag blir det en volymdistans och i morgon kväll ett "långpass" på 10 km igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar