söndag 20 maj 2012

Backvarv - uppstarten avklarad

Ville få till ett lite längre pass idag efter två dagars löpvila. Har varit på resa och ingen styrka har det heller blivit. Så för att inte slita på PF och hälsena tog jag mina stabila Lunarglide och rundan med mjukt underlag. Dvs elljusspåret. De spåren är som ni vet alltid i mkt kuperad terräng där spårdragaren letat efter så många backar som möjligt. Ambitionen var ju så på 60 -70 talen när spåren gjordes. Resultatet av min banval blev att passet kan placeras i kategoring Backvarv istället för distans. Bra för pulsen och styrkan alltså.

Min andra uppstartsveckan kan summeras till 24km, dvs 10% längre än förra veckan. Helt enligt enligt instruktionsboken även om det inte varit min avsikt. Har mer sett på veckans träning med känsla. Dragit ner på tempot under passen utan mer fokus på puls, känsla och volym.

Vänster hälsena är ingen välkommen present men jag får hålla den under kontroll och köra ännu mindre i mina sköna Saucony. Lägger också in ett rehab paket för senan.

Well, fortsätter nu med att smyga vidare med den här löpmängden även nu i grundsträningsfasen. Vill inte öka för mycket med tanke på hälsenan. PF problemet som sitter i andra foten är under kontroll och har inte påverkas alls av min uppstart. I morgon får jag nya ilägg som jag hoppas kan ge PF en match.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad jag är imponerad över ditt kämpande. Det kommer att betala sig framöver.

    Det var vid Täby IP du var, eller hur? Var det 2.5 km spåret eller 5 km spåret du sprang. 10:an är nästan lite komisk :-).

    SvaraRadera
  2. Tack Lennart den kommentaren satt bra.

    Jo, för mig är det runt 2,5 km till Täby IP och sen körde jag idag 5km slingan. En bit kvar till slalombacken du testade förra veckan men det är några 2 minuters backar.

    SvaraRadera
  3. Ja, första backen, och backen upp till vindskyddet (efter ca 2.2 km) är tunga. Bra backträning där :-).

    SvaraRadera