torsdag 22 december 2011

Löpteknik på gym 1 timme - sen var foten bra!

Har haft ont i foten fastän jag ätit Diklofonak och kört alternativt. I alla skor har jag haft en hälklack som avlastat hälsenan på ett bra sätt. Dock har jag fortsatt haft ont under foten. Sitter idag med en fot som inte gör ont någonstans. Vad har jag då gjort för att komma dit:
- Tog bort hälklacken ifrån mina skor och går nu normalt igen. Det var två dagar sedan.
- 1 timmes löpteknik på gym inklusive några km löpning på löpband gjorde susen på något sätt. Jag löpte på ett sätt som gjorde att jag inte fick ont i hälsenan eller foten. Hurra!  Nu gäller det bara att öva på det här med hållningen, balansen, armar, lyfta knä med magens muskler, dra armbågar bakåt, landa på framsidan av hälen etc. Fick mycket bra tips och instruktioner, det gäller ju att få ihop detta sedan. Kommer helt klart köra en uppföljningskurs i vår.

Hoppet är tillbaka. Mycket övning (inte träning) återstår innan jag har hittat en teknik som håller, men nu vet jag hur vägen tillbaka till att vara en löpare igen ser ut. Det var årets julklapp för mig!

God jul!

5 kommentarer:

  1. Har du försökt ändra löpteknik och överansträngt dig? Är det hällandning som är ett problem eller har det blivit ett problem när du försökt lära dig av med den, hänger inte riktigt med i skadebeskrivningen och vad som görs för att slippa den?

    Med hopp om bättring och God Jul!
    Staffan

    SvaraRadera
  2. Önskar dig God Jul!

    Hoppas att foten fortsätter att vara bra.

    SvaraRadera
  3. Staffan:-) tack för din kommentar. Läge för ett förtydligande. Har varit hällöpare med sträkt vrist sedan jag startade med löpning för ca3 år sedan. Den tekniken i kombination med ökad mängd löpträning har skapat problem med vadmuskler och "trötta" hälsenor. Sedan jag köpte nya skor i augusti har förslitningsskadan i min hälsena blommat ut bara blivit värre. Hälseneproblemet har spridit sig till foten. Ändrar nu löpteknik för att kunna fortsätta med löpningen.

    SvaraRadera
  4. Hej Lennart
    Kul att du hör av dig. Grattis till sub40 igen.
    Tyvärr är det inget vidare. Ett steg framåt och ett steg bakåt. Har fortfarande känning/ont under foten runt hälen. Löptekniskt har det alldrig varit bättre. Går fort och lätt.

    SvaraRadera