måndag 9 januari 2012

Lite känning i hälsenan kvar - fortsätter alternativt

Long time no see. Då var helgerna passerade och min plan att vila och småspringa några teknikpass har medfört två resultat. Ett positivt och ett fortsatt negativt. Tekniken börjar sitta mer och mer. Troligen behövs repitions kurs under våren men grunden börjar nu komma. Ser fram emot att börja löpträna med den nya tekniken igen. Men det negativa är att löptesterna inte varit positiva. Har fått ont i foten dagen efter eller två dagar efter mina löpförsök. Inga kraftiga problem men ändå en känning som säger mig att hälsenan inte har "läkt" ännu. Skriver läkt i situationstecken eftersom det inte är en inflammation jag har. Det är en överansträngningsskada orsakad av för hård belastning av hälsenan genom en löpteknik med tung hälisättning. Denna skada kommer ofta efter att en löpare bytt skor, vilket jag gjorde i slutet av augusti. Har då oklokt fortsatt att springa eftersom jag alltid har haft ont i vader och fötter. Men detta onda har då gått över. Så var inte fallet den här gången. Inser nu varför jag alltid har haft problem med vader och hälsenan under lång tid. Min löpteknik har orsakat detta helt enkelt.

När jag nu efter ca en veckas uppehåll ifrån löpningen nyper i min hälsena är det en liten känning kvar. Har bestämt mig för att inte göra några testlöpningar alls förrän känningen är borta. Fortsätter därför med simning och styrkeövningar för att behålla lite av det jag byggt upp. När det gäller mål för 2012 så ligger jag lågt när det gäller resultat. Det enda målet jag har för säsongen är att komma igång med löpningen med den nya löptekniken, utan ont i hälsena/fot.

3 kommentarer:

  1. Håller du igång med alternativ träning som simning och cykling så kanske 2012 ändå blir riktigt bra :-).

    Fungerar crosstrainer? Är det bra?

    SvaraRadera
  2. Trist när kroppen säger ifrån, men så länge som du håller igång med alternativ träning så borde det bli smidigt att komma tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Lennart: Ja, året blir bra ändå. För foten kommer bli bra :-). (Läste i DN att positivt tänkande i bloggar var bra för läkningen...:-))
    Crosstrainer fungerar. Trappmaskin också, som du kör utan att hålla i dig. Bra balansträning. Körde det under min löptekniklektion. Men det är det här med gym och jag som inte går ihop riktigt...

    Lars: Ja du vet vad du talar om. Har läst att du också haft problem. Varje alternativpass gör återkomsten lättare.

    SvaraRadera