måndag 14 januari 2013

Igång - Uppstart

Då var jag igång igen. 3 st pass löpning och styrka däremellan. En skada på handen har hållit mig borta ifrån simbassängen men den här veckan blir det nog ett dopp. Är inne i en uppstartsfas. Kroppen får säga till att nu är det dags för nästa steg in i grundträningen med backe, backvarv, progressiv snabbdistans och lite tröskel och tyngre styrketräning. Frågan är vad som är skillnaden på grundträningen och uppstart. Är inte själva uppstarten en uppstart av grundträningen. Så då hänger väl det ihop. Nåväl, nu springer jag igen. Har i år blivit 17 km och 23km i mitt bekväma och bekanta 5:30 tempo.

En lång paus har det blivit. Samlat motivation och kraft. Har även läkt det sista i min skada. Plantar faciit. Har nu av misstag kört några av passen utan ilägg i skon med den tidigare skadade foten. Utan problem. Är också mycket noga med att köra rörelseträningen, Yoga för löpare, (Rodney Yee är en favorit), när jag har mina vilodagar.

Mer inlägg kommer om årets mål och utmaningar. Men en höjdare har jag redan avverkat i år. Jag satt med Rune Larsson (Ultralöparen) i ett konferansrum på jobbet. Varför kan vi ta senare. Nästan autografvarning att sitta och prata med en sådan legend inom löparträsket. Men han sa en bra sak som jag måste citera.

"Gör man svåra saker utvecklas man, annars blir man mätt och nöjd"
Rune Larsson


Håller med Rune. Vad blir det för svåra saker på agendan i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar