torsdag 17 januari 2013

12 km & Tålamod

Man säger att tålamod är den viktigaste egenskapen hos en löpare. Något som har varit min svaga sida. Jag har öst på och tänkt att lite ont här och där går över när jag väl kommer ut. Det står ju i träningsprogrammet att jag ska springa upp och ner jogg och däremellan 3x2 km tröskelintervaller idag. Då blir det så. Well, den här inställningen ledde till en långvarig skada och nerträning. Sanningen om att det är vilan efter träningen som du blir starkare av har varit svårt att få in i min hjärna och kropp. Men detta försöker jag nu leva efter i min nysatsning. Efter en längre lågaktiv period är det tänkt att jag ska vara hel och redo för nya upplevelser i träningsspår och på tävlingar så småningom. Därför blev det 3 dagar träningsvila den här veckan innan torsdagspassen. Min kropp sa vila. Lägg dig och sov helt enkelt. I min iver så körde jag 3 löppass och 1,5 styrkepass förra veckan och där är inte min kropp än. Så 3 dagar vila behövdes.
Nu efter helvilan var jag redo igen och för att få igång volym men ändå inte slita så delade jag upp dagen med två lättare pass 6 + 6 km = 12 km. Tränar på att träna helt enkelt. Tålamod.

Planen är nu att att etablera mig runt 20-30 km/vecka i löparspåret. Kryddar distansen med fartlek, tröskel och backvarv. Fortsätter i gymet, bassängen och längdspåret. Det ska vara lätt. Sen får vi se vad kroppen säger där i slutet av mars. Är det dags för fartträning då kanske? Premiärmilen är inbokad i alla fall. 5km lopp i april kanske? Vi får se. Tålamod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar