måndag 15 oktober 2012

Hässelbyloppet tävlingsrapport

Då var en årets roligaste tävlingar avklarad. I år var inte siktet inställt på pers utan mer att testa formen. Positivt test, riktigt roligt då jag landade sub 45 på 44.41.

Har hittat mitt sätt att angripa loppen på. Gjorde på samma sätt våren 2011 då jag persade på milen. Startar mjukt och springer in mig i loppet. Landade första 1km på 4.30. Perfekt i löpteknik och andning. Ingen press utan bara löpning.

Efter halva loppet känner jag hur det kommer lite yrsel. Kontrollerar pulsklockan och inser att jag ligger på nästan 95% av maxpuls. Drar ner men pulsen släpper inte. Kör vidare och håller mig nära maxpuls de sista kilometrarna. Utan problem egentligen. Mycket nöjd med det då jag också lyckades löpa ekonomiskt med bra steg.

Riktigt roligt att samåka med Lennart också, som gjorde pers både på 10km och 5km under loppet. Roligt och grattis Lennart. Uppsnacket och nersnacket är ju också en del av tävlandet!

Efter en lyckad söndag i Hässelby blir det vila idag och sen rulla igång kroppen igen under någon vecka i en form av uppstartsfas. Ser fram emot vinterträningen i år som kommer bli riktigt varierad med fokuserad löpning 3 ggr/vecka.

2 kommentarer:

  1. Kul var det, eller hur!

    Läskigt det där med yrseln. Tur att det gick över och att du kunde avsluta så fint!

    SvaraRadera
  2. Ja, loppet känns fortfarande idag. Kommer efter i kroppen.
    Yrseln är jag van vid. Kommer vid extrem ansträngning.

    Lättare/alternativa pass idag och i morgon. Kanske testa motionsgruppen på torsdag.

    SvaraRadera