tisdag 16 oktober 2012

Hässelbyloppet analys

Tittat på förra årets resultat på Hässelbyloppet och jämförde med tiderna i år. Upplägget förra året var att försöka nå en snittfart på 4:20 har jag för mig. Hade då 4:21 första 5km också men fick slita. Var inte riktigt där. Var ju övertränad och skadad då. Andra 5km gick på 4:28 i snitt förra året. Dvs det slutsnitt jag hade på hela 10km loppet i år. Loppet 2012 gick då istället jämnare med snitt 4:27 på första 5km och 4:30 på andra 5km. Dvs andra halvan förra året gick som hela loppet i år. Dessutom var mitt lopp mycket jämnare i år då jag kännde in farten första 5km för att sedan öka. Sprang avslappnat och tekniskt. Mycket roligare än att pressa sig mot en speciell tid. Samt ett mycket bättre resultat sett till förutsättningarna. Jag har varit skadad sedan

2011 44:10
2012 44:41

Summa summarum
Jag vet hur jag ska träna. För att bli bättre och undvika skador. Varierat med alternativ träning, yoga, styrka samt 3 hårda löppass per vecka. Med hårda pass inom löpningen menar jag att de ska vara med kvalitet och fart. Inga lätta distanser. Den träningen tar jag på cykel eller i simbassäng istället.

Jag vet hur jag ska lägga upp loppen. Springa in i farten som jag har för dagen och njuta av tävlingen.

Jag vet hur jag ska hantera skador Dra ner direkt när det känns fel.

Ser fram emot att fortsätta att ha roligt med träningen på egen hand och med löparkompisar. Nu är det 30 veckor kvar till Göteborgsvarvet. Så det är gott om tid att rulla på med grundträningen i lugn takt.
Har skrivit in några lokala vintertävlingar i planeringen så att jag vet när dom är i alla fall. Får se om jag kommer iväg på några av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar