lördag 14 april 2012

Räknade stegen - löpteknikrapport

Plantar fasciit - där har jag ont. Se bild.
http://kiropraktorklinik.files.wordpress.com/2010/09/halsporre3.jpg
Började göra ont i början av september 2011. Tog tag i det alldeles för sent i november...

Well, när det är avklarat så kan vi gå in på något roligare. Varför inte lite löpning och specifikt löpteknik. Testade igår att räkna steg, tre steg per sekund ungefär, efter ett tekniktips ifrån Staffan. Detta i kombination med de nya inputen ifrån min löpteknik kurs med Naprapatlabbet. Får nu till hållning, får upp farten, rullar skön över foten, etc men fortfarande mycket tanke på teknik när jag är ute och löper. Resultatet av gårdagens övning var kraftigt smärtande hälsenor, som jag först trodde var en skadekänning, men eftersom det inte gav någon bestående värk eller problem, tolkar jag det mer som träningsvärk. Körde på mjukt underlag och kuperat. I den lätta fart och begränsade volym som jag nu kör vill jag få till så mycket flås och styrka som möjligt. Avslutade rundan med 500-1000m lång backe (bor ju på en höjd) och det slet väl på mina hälsenor. Så jag lägger ingen skuld på det kortare snabbare steget. Nytt försök i morgon när plantaren fått vila lite.

Ny vända på gymmet idag. Roligt med styrketräning då man får lägga på mer vikt för varje gång. Börjar bli stark nu! (Positivt tänkande). Blir riktigt farlig när jag är grundstark, yoga smidig och frisk i foten. ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar