söndag 21 april 2013

Det går framåt- Dags för Specialträning

På premiärmilen i slutet av mars hade jag varit frisk 2 -3 veckor men sedan sjuk igen 1 vecka innan jag gav mig ut på tävlingen. Detta innebar en lätt öppning där jag tryckte mig igenom tävlingen i ett för dagen lagomt tempo på 53-54 minuter på milen. Var inte helt slut,  men nästan. Konstaterade i veckan efter fartlekspasset på exakt 10 km som landade på 52 min, inklusive vilan mellan intervallerna samt upp och ner jogg i 6 minuterstempo, att jag har utvecklas bra den senaste månaden. Nu är det förvisso ifrån en låg nivå, men det stärker ändå att jag number har ett träningsupplägg som min kropp kan hantera och som har effekt.

Ännu en vecka nära 30 km. Kortade ner långpasset till 13km idag för att få till den där pulseringen. Känns bra i kroppen och har ingen direkt stelhet som jag haft under tidigare träningsperioder. Tyvärr fortsätter min vänstra häl att kännas men jag anar en bättring nu när jag lagt i det andra skoinlägget också. Kan springa obehindrat men när kroppen protesterar så ska jag ju lyssna. Planen är att nöta på nu fram till Varvet och hålla "känningen" under kontroll. Blir det värre så får naprapat Jörgen titta på det hela.

Nu ökar jag på mängden i 2 veckor i en klassisk stege. Får bli långpasset som tar den mesta mängdökningen. Nu väntar två veckor med tröskelträning för sedan närmare loppet gå över i halvmarathonfart. Intervallerna blir långa nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar