torsdag 7 juli 2011

Semester och 10k träning

Då var det dags att ta nästa steg och inleda semesterträningen. Kommer vara på resande fot en del så det ska bli spännande att utforska nya träningsmarker. En del semester ska jag väl också klara av men det är ju något som bara hänger med...

Varit inne på det tidigare. Jag går framåt, tiderna sjunker men det går långsamt. Eller så har jag för bråttom, beror på hur man ser det. Har inte riktigt hittat träningsmodell. Testar fortfarande mig fram. Det påverkar kanske också utvecklingen mot mina mål. Det utvecklas positiv men långsamt.

Styrketräning är det dags att lägga till lite mer. Den är tråkig, men som med all träning är väl den styrketräning som blir av = bra.
1. Mål fram till oktober, 1 styrkepass per vecka.

En annan bit som saknats i min träning är Tröskel/Tempo/Snabbdistans träning. Har ju hoppat omkring och kört halvmaror och Vasalopp samtidigt som jag satsat på 10k och till viss del även 5k, by accident, så att säga. Svårt att hitta 5k lopp i augusti. Är på Gotland första veckan då det går ett lopp. Får lösa det med något seriöst snabbdistanspass istället. Tex på 5k. Ska också köra sub 4 tempo så länge jag orkar på dessa pass. Som ett test för att följa utvecklingen och för att träna mig på farten.
2. Tröskel/Tempo/Snabbdistans varje vecka.

Snabbheten då? Jo, intervallerna finns där. Men jag kommer nu också lägga in en del koordinationslopp varje vecka.
3. Koordinationslopp och intervaller varje vecka.

Slutligen det som ger volym och uthålighet. Den aeroba träningens signum, långpassen. Här sätter jag inget veckomål. Kommer ju köra en del distans också.

Så ser planen ut. Resultatet kommer senare. Har uppdaterat träningsprogrammet. Funderar på två 10k lopp i augusti. Sedan blir det Kista i september och Hässelby i oktober. Så får det bli. Nu är det semester. Skön sommar!

3 kommentarer:

  1. Telge Stadslopp 5km den 20/8 augusti - rekommenderas!! Ha en skön sommar!

    SvaraRadera
  2. Resultaten kommer, var så säker :-)
    Ha en riktigt skön ledighet!

    SvaraRadera
  3. Staffan
    Telge 5k vore något. Tar beslut i augusti.
    Hempa
    Tack,jag nöter vidare.

    SvaraRadera